Po deklaracjach wycofania jaj z chowu klatkowego przez takie firmy, jak Nestlé czy Unilever przyszedł czas na Polskę! ELMA, producent majonezów i sosów majonezowych poinformował, że w jego produktach już dziś nie znajdziecie jaj pochodzących z hodowli klatkowej.

Odpowiedzialność biznesu

Pierwszy polski producent sosów i majonezów, firma Elma, wydała oświadczenie o całkowitym wycofaniu jajek oraz produktów jajecznych pochodzących z chowu klatkowego ze swoich produktów. Stanowcza decyzja firmy jest wynikiem rosnącej świadomości społeczeństwa na temat warunków, w jakich przetrzymywane są kury nioski w warunkach hodowli klatkowej.

Jak podkreśla Eleonora Urbanowicz, właścicielka firmy, rezygnacja z jaj „trójek” była dla nich naturalnym krokiem podyktowanym miłością do zwierząt. „Nie ma powodu, żeby używać trójek. To nie był dla mnie żaden problem. Jeżeli w tak prosty sposób można oszczędzić cierpienia zwierzętom, to powinno to być naturalnym postępowaniem” — powiedziała Urbanowicz.

Światowy trend

Coraz więcej firm na rynku światowym podejmuje kroki mające na celu wycofanie jajek z hodowli klatkowej z łańcucha produkcji. Globalną politykę wycofania „trójek” ogłosiły już m.in firma Unilever, właściciel marki Hellmann’s oraz Nestlé, do którego z kolei należy znany na polskim rynku majonez Winiary.

Decyzja o wycofaniu jaj z chowu klatkowego przez  firmę ELMA jest potwierdzeniem, że trend ten zagościł już na rodzimym polskim rynku.
Już prawie 50 największych firm w Polsce ogłosiło, że w przeciągu kilku lat wycofają jajka pochodzące z najbardziej okrutnej formy chowu, jaką jest hodowla klatkowa. Decyzje te uzależnione są w dużej mierze od głosu konsumentów. Wg. badań IBRiS przeprowadzonych w lutym 2018 roku aż 82,4% respondentów uważa, że chów klatkowy nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków.

Przyszłość bez „trójek”

Dzięki pracy organizacji prozwierzęcych jak i stanowczej postawie konsumentów kolejne firmy pracują nad wprowadzeniem podobnych zmian.

Niedawno Wytwórcza Spółdzielnia Pracy Społem, producent najbardziej znanego polskiego majonezu „Kieleckiego”, poinformowała na swojej stronie internetowej, że do końca czerwca podjęte zostaną wiążące decyzje nt. klasy jaj wykorzystywanych w procesie produkcji. Na ten moment „Społem” prowadzi  rozmowy z dostawcami i analizuje możliwość rezygnacji z jaj z chowu klatkowego.

Jak podkreśla Grzegorz Feliksiak, kierownik działu marketingu w Społem, jest to odpowiedź na coraz liczniej napływające pytania ze strony konsumentów dot. pochodzenia jaj wykorzystywanych do produkcji ich flagowego produktu, jakim jest „Kielecki”.

Jacy producenci majonezu działają na rynku polskim?

Największe firmy produkujące majonez to FANEX, Roleski, Motyl, Bona, Majonezy Kętrzyn i Mosso oraz wspomniane Społem Kielce. Sa to przedsiębiorstwa korzystające z ogromnych ilości jajek i podjęcie przez nie decyzji o zrezygnowaniu z używania „trójek” na rzecz bardziej etycznych alternatyw miałoby ogromne znaczenie dla poprawy losu milionów kur.

Jeżeli podobnie jak my uważasz, że hodowla klatkowa kur niosek powinna odejść do historii, pomóż nam działać.

Wejdź na stronę www.jakonetoznosza.pl i podpisz petycję!

Możesz także poprosić producentów majonezu, by rozważyli rezygnację z jaj pochodzenia klatkowego.