Kolejny wielki sukces koordynatorów programu Fur Free Retailer, do którego właśnie przystąpiło Net-a-Porter.

To o tyle ważne, że sklep jest uważany obecnie za najważniejszy butik online z markami luksusowymi. Można w nim kupić ubrania, dodatki, buty i biżuterię tak topowych projektantów i domów mody, jak Alexander McQueen, Dolce & Gabbana, Valentino czy Burberry.
Co więcej, decyzja o wycofaniu z oferty naturalnych futer obejmie wszystkie internetowe sklepy z modą damską i męską należące do Yoox Net-a-Porter Group. Oprócz Net-a-Porter są to również Mr Porter, The Outnet oraz Yoox.com.

Czy ten krok ma znaczenie?

Tak i to bardzo duże. Grupa posiada zawrotną liczbę 2,9 miliona klientów ze 180 krajów, a każdego miesiąca jej butiki odwiedza wirtualnie aż 29 milionów osób! Te liczby pokazują, że decyzja właścicieli będzie miała realny wpływ na kształtowanie popytu i podaży, a tym samym przełoży się na los lisów, norek, szynszyli, jenotów czy królików hodowanych na fermach.

 
Do tego dochodzi jeszcze kwestia zmiany podejścia przedstawicieli świata mody do futer. Ważny jest bowiem już sam fakt, że taki gigant jak Yoox Net-a-Porter Group wysyła jasny sygnał do projektantów i producentów: ubrania i dodatki zawierające futro nie są mile widziane w naszych sklepach.

Zaangażowani pracownicy

Jednak firmę można stawiać za wzór z jeszcze jednego powodu – wszyscy jej pracownicy zostali poproszeni, aby nie nosić i tym samym nie promować futer podczas oficjalnych wyjść służbowych. Takie wyjścia obejmują na przykład udział w pokazach mody. To potwierdza, że polityka “fur free” przyjęta przez Yoox Net-a-Porter Group jest przemyślana i całościowa, a firmie zależy na realnej zmianie. Co ważne, pracownicy działów zaopatrzenia przeszli szkolenia, podczas których uczyli się rozróżniać futra sztuczne od naturalnych.

Opinie klientów

Oczywiście jak w każdej firmie przy podejmowaniu biznesowych decyzji istotna była opinia konsumentów. Przed ogłoszeniem zmiany Yoox Net-a-Porter Group przebadało około 25 000 klientów, w tym również tych o najbardziej zasobnych portfelach. Co się okazało? Więcej niż połowa z nich stwierdziła, że chciałaby wycofania futer naturalnych z oferty sklepów należących do grupy.

Polska rzeczywistość

Dla porównania w Polsce według badań opinii publicznej z 2015 r. ponad 66% osób chciałoby zakazu hodowli lisów i jenotów na futro. Tak znacząca grupa przeciwników futer to rzesza konsumentów, których siła nabywcza nie powinna pozostawać bez znaczenia dla rodzimych marek i sklepów.
Czy zatem w ślady Yoox Net-a-Porter Group pójdą polskie internetowe butiki i platformy multibrandowe, takie jak Moliera2.com, Showroom.pl czy Mustache.pl? Wszak aspirują one do kreowania mody na naszym rynku i nadążania za światowymi trendami. Trendami, które opowiadają się za rezygnacją z naturalnych futer. Czas pokaże, czy tak się stanie.


Fur Free Retailer czyli Sklepy Wolne Od Futer to międzynarodowy program koalicji Fur Free Alliance, który promuje wycofywanie ze sklepów odzieży oraz dodatków zawierających naturalne futra. Inicjatywa ma również na celu zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji, która pozwala na podejmowanie świadomych i etycznych decyzji zakupowych. Obecnie program jest prowadzony w ponad 25 krajach. W Polsce jego koordynacją zajmuje się Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
 
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj Polacy i Polki chcą zakazu hodowli psowatych na futra oraz Holandia podtrzymuje całkowity zakaz hodowli zwierząt na futra