Już ponad 110 sieci handlowych, restauracji, hoteli i firm produkujących żywność zadeklarowało wycofanie jaj „trójek”. Większość z firm na pełną realizację tego zobowiązania daje sobie czas do 2025 r. Proces ten jest często skomplikowany i czasochłonny, ale przykład Colian Holding SA oraz Frisco.pl pokazuje, że zmiany można wdrożyć szybko i bezboleśnie.
Słodkie zwycięstwo – Colian Holding SA
Firma Colian to potentat na polskim rynku słodyczy, znany pod takimi markami jak Solidarność, Jutrzenka czy Grześki. Niespełna 4 miesiące minęły od podjęcia przez firmę Colian decyzji o wycofaniu z produkcji swoich wyrobów jaj z chowu klatkowego, a już 1 stycznia br. postanowienie to wprowadzono w życie. Colian to pierwszy polski producent żywności, który w 2019 r. całkowicie wycofał jaja „trójki” z listy używanych surowców.
Prezes spółki Colian Holding SA, Jan Kolański, przyznał, że przestawienie produkcji na jaja nie pochodzące z hodowli klatkowej nie wymagało od firmy żadnych zmian technologicznych. Firma posiada także szeroki wachlarz zaufanych dostawców, nie było więc powodów, aby zwlekać z tak ważną decyzją.
Prezes firmy deklaruje, że poza dbałością o dobrostan zwierząt, firma chce promować świadome wybory konsumenckie oraz zachęcać klientów do kupowania wyrobów z odpowiedzialnych źródeł.
– Funkcjonujemy w rzeczywistości coraz bardziej nieograniczonej konsumpcji, co nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne i docelowo na życie każdego z nas. Jako firma odpowiedzialna społecznie staramy się przeciwdziałać negatywnym skutkom takiego stylu życia – komentuje Kolański – Rezygnacja z jaj z chowu klatkowego to nasz wkład w polepszenie dobrostanu zwierząt. Konsumenci dokonują świadomych wyborów, chcemy więc, by nasze produkty były postrzegane jako te, których produkcja nie jest okupiona cierpieniem zwierząt – podsumowuje.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Colian, decyzja o wycofaniu jaj klatkowych została pozytywnie przyjęta przez konsumentów, zwłaszcza że nie spowodowała ona wzrostu cen oraz żadnych zmian w wysokiej jakości wyrobów oferowanych przez firmę.
Na pytanie o to, czy inni producenci żywności powinni również dołączyć do trendu wycofywania jaj pochodzenia klatkowego, Jan Kolański odpowiada krótko: Każda zmiana na lepsze zawsze powinna być brana pod uwagę i w miarę możliwości szybko wprowadzana w życie.
Zakupy “cruelty-free” w internecie
Frisco.pl to spożywczy e-supermarket, który zobowiązał się do wycofania jaj “trójek” do roku 2025. Ten cel, podobnie jak w przypadku firmy Colian, udało się jednak osiągnąć znacznie wcześniej. Frisco.pl jako pierwszy e-supermarket w Polsce całkowicie wycofał jajka z chowu klatkowego z oferty już teraz, w 2019r.
– Ogłaszając dwa lata temu wycofanie jajek „trójek” nie spodziewaliśmy się, że tak szybko uda nam się osiągnąć ten cel – komentuje Tomasz Michalski, dyrektor ds. komercyjnych Frisco.pl. – Klienci Frisco.pl od dawna częściej wybierali jajka bio czy od kur z wolnego wybiegu. Jaja z chowu klatkowego nie stanowiły znaczącego udziału w sprzedaży na tle całej oferty, dlatego mogliśmy je wyeliminować bez większej straty – przyznaje.
Dyrektor z Frisco.pl zaznacza także, że w doborze asortymentu firma kieruje się zawsze filozofią „jak dla siebie”, co oznacza, że wprowadza do sklepu tylko te produkty, które pracownicy sami kupiliby dla siebie i swojej rodziny. Frisco.pl zależy na tym, by dostępne w ofercie produkty były jak najwyższej jakości, a ich producenci stawiali dobro środowiska na pierwszym miejscu.
Los kur niosek jest w naszych rękach
Chów klatkowy kur niosek wiąże się nierozerwalnie z ich ogromnym cierpieniem. Zwierzęta te nie mają dostępu do świeżego powietrza ani naturalnego światła, a całe życie spędzają na powierzchni wielkości kartki A4.
Działania firm Colian Holding SA i Frisco.pl mają ogromny i pozytywny wpływ na sposób pozyskiwania jajek w Polsce i warunki hodowlane kur niosek. Zmianę tę wymuszają także świadome wybory zakupowe i oczekiwania konsumentów.
Według badania IBRiS z lutego ubiegłego roku aż 82,4% Polaków uważa, że hodowla klatkowa kur nie zapewnia im odpowiednich warunków. 58,4% społeczeństwa jest z kolei zdania, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego. Przeczytaj o tym więcej tutaj: https://panel-otwarteklatki.ok.k8s.dance/co-polacy-sadza-o-hodowli-klatkowej/
Im większa świadomość wśród konsumentów i im większa ich liczba będzie aktywnie okazywać wsparcie firmom, które stają po stronie zwierząt, tym szybciej i skuteczniej nastąpi usunięcie z rynku jaj pochodzących z hodowli klatkowej.
Cieszymy się, że deklaracje firm zaczynają już teraz realnie wpływać na los kur.
Postawa firmy Colian i Frisco.pl to zdecydowanie przykład dla pozostałych graczy na rynku, którzy jeszcze zastanawiają się nad wprowadzeniem polityki wycofania jaj “trójek”.