Naszym celem jest pomoc zwierzętom żyjącym w najgorszych warunkach i zakończenie hodowli przemysłowej. Brzmi utopijnie? Według nas nie – taka zmiana jest nie tylko możliwa, ale wręcz konieczna. Aktualny model hodowli skutkuje ogromnym cierpieniem zwierząt i niesie za sobą wiele innych problemów, takich jak niszczenie środowiska, antybiotykooporność czy problemy mieszkańców okolic ferm. Niestety, osiągnięcie tak dużej zmiany nie jest łatwe, szczególnie kiedy większość produktów odzwierzęcych w sklepach pochodzi z ferm przemysłowych. By dokonać tak ogromnej zmiany, potrzebujemy działań na wielu frontach, które będą się wzajemnie uzupełniać i napędzać. Oto 5 obszarów naszych działań, które są kluczowe do tego, by zakończyć hodowlę przemysłową – i, według nas, uda się to osiągnąć w przeciągu najbliższych dekad.

kury nioski w klatce / fot. Andrew Skowron

Obszar nr 1 – nakłanianie firm do poprawy warunków życia zwierząt

Zdecydowana większość osób, nawet jeśli je mięso, uważa, że wszystkie zwierzęta powinny żyć w dobrych warunkach. W ankietach na ten temat osoby badane często zwracają uwagę na to, że byłyby w stanie zapłacić więcej za produkty odzwierzęce pochodzące od zwierząt żyjących w lepszych warunkach. Z racji dużego poparcia społecznego dla tego postulatu, bardzo skutecznym sposobem poprawy losu zwierząt są działania skierowane do dużych firm, mające na celu nakłonienie ich do rezygnacji z produktów okupionych największym cierpieniem. Jeśli międzynarodowa korporacja zdecyduje się np. na rezygnację z jaj klatkowych, ma to wpływ na ogromną liczbę zwierząt. Firmy często słuchają swoich klientów, dlatego wywieranie na nie presji jest bardzo ważne! Naszą rolą jest rozmowa z firmami i przekonywanie ich do lepszych dla zwierząt rozwiązań oraz dalsza weryfikacja, czy deklarowane zmiany są wdrażane. Dzięki pracy w tym zakresie udało nam się poprawić los milionów zwierząt. Firmy, widząc, że te kwestie są istotne dla społeczeństwa, mogą nie tylko zdecydować się na poprawę warunków życia zwierząt, ale także na przykład na wdrożenie opcji roślinnych lub rezygnację z użycia futer. Przedsiębiorstwa, które decydują o losie zwierząt, mają ogromne budżety, sieci dystrybucji i realnie zmieniają rynek spożywczy czy odzieżowy. Dzięki pracy naszych aktywistów i Waszemu wsparciu udało nam się już wiele osiągnąć! Co więcej, jeśli duża część firm zdecyduje się na dany krok, np. rezygnację z jaj trójek, zwiększa to szanse na wprowadzenie zmiany prawnej – o tym piszemy w dalszych akapitach.

Jak możesz pomóc nam w takich zmianach? 


Obszar nr 2 – zmiana opinii publicznej

Aby dokonać dużych zmian, potrzebujemy społecznego poparcia. W tym pomaga nam obecność w mediach – zarówno tych tradycyjnych, jak i online. Wiemy, że aby wpłynąć na zachowanie ludzi, nie wystarczy uświadamianie – musimy zmienić normy społeczne i to, jakie zachowania są pożądane, a jakie potępiane. Kampanie mediowe pozwalają nam wpływać zarówno na postawy, jak i na zachowania społeczeństwa – np. wybory konsumenckie. Media są ważnym narzędziem wpływania nie tylko na konsumentów, ale także na wyborców, polityków i firmy. Za pomocą prasy, telewizji i billboardów pokazujemy wyniki śledztw i warunki życia na fermach, promujemy nasze wydarzenia, opowiadamy historie mieszkańców borykających się z problemem życia koło fermy oraz promujemy dietę roślinną – zarówno w prasie branżowej, jak i lifestylowej. Regularnie publikujemy wyniki badań opinii, które są dla nas argumentem w rozmowach. Budujemy również naszą obecność w Internecie – zarówno dzięki social mediom, jak i dzięki reklamom online.

Jak możesz pomóc nam w takich zmianach? 

  • Udostępniaj nasze materiały, artykuły, filmy!


Obszar nr 3 – promocja diety roślinnej

Hodowla przemysłowa zaspokaja zbyt duży popyt na mięso, mleko i jaja. Dla dobra zwierząt i środowiska konieczna jest znaczna redukcja spożycia produktów odzwierzęcych. Dzięki naszym kampaniom promującym dietę roślinną wpływamy nie tylko na ten popyt, ale także na podaż roślinnych produktów. W ramach kampanii RoślinnieJemy robimy wszystko, by dieta roślinna była łatwo dostępna, smaczna i dla każdego.

Jak to robimy? Przede wszystkim staramy się skupiać na dużych zmianach przy współpracy z firmami lub instytucjami. Takie działania mają znacznie większy wpływ, niż docieranie do pojedynczych konsumentów. Z tego powodu intensywnie promujemy dietę roślinną w branży gastronomicznej – nakłaniamy sieci sklepów, restauracji i producentów żywności do wprowadzania opcji roślinnych, a kiedy firma już zdecyduje się na ten słuszny krok – doradzamy, jak taki produkt stworzyć i wypromować. W ramach projektu Chefs For Change promujemy kuchnię roślinną wśród szefów kuchni. 

Jak jeszcze staramy się wpłynąć na branżę gastronomiczną? Organizujemy konferencje branżowe i edukujemy; publikujemy rankingi, by zachęcić do zdrowej konkurencji. Jesteśmy obecni na targach i konferencjach, a także sami organizujemy największy festiwal wegański w Polsce – Veganmanię. Mimo tego, że naszym głównym celem są zmiany w branży gastronomicznej, nie zapominamy o wsparciu dla każdej osoby chcącej spróbować weganizmu – dzięki obecności w mediach, na ulicach i w Internecie zachęcamy coraz więcej osób do diety roślinnej.

Jak możesz pomóc nam w takich zmianach? 

  • Jedząc w ulubionych miejscach czy robiąc zakupy w sklepach, pytaj o opcje roślinne – to pokazuje, że popyt na nie rośnie!
  • Korzystając z social mediów, pisz wiadomości do producentów żywności i zachęcaj ich do wprowadzania wegańskich produktów.


Obszar 4 – zmiany legislacyjne

Zmiany prawne są kluczowe dla ochrony zwierząt – prawo odzwierciedla to, na co  kładziemy nacisk jako społeczeństwo i co chcemy chronić. Prawo i jego egzekwowanie tworzy normy kształtujące sposób, w jaki zwierzęta są postrzegane i traktowane. W związku z tym praca nad zmianą przepisów chroniących zwierzęta ma wyjątkowo duże znaczenie. 

Od wielu lat dążymy do zakazu hodowli zwierząt na futra w Polsce. Na przestrzeni 8 lat naszej kampanii zmienił się stosunek społeczeństwa do tego tematu – większość Polaków i Polek jest przeciwna hodowli zwierząt na futra. Mimo tego zakaz dalej nie obowiązuje – silne lobby futrzarskie w Polsce działa na niekorzyść zwierząt i całego społeczeństwa. Jednak jesteśmy pewni, że to kwestia czasu – kolejne kraje i firmy odchodzą od futer, a branża futrzarska jest w dużym kryzysie. W ciągu ostatnich lat publikowaliśmy śledztwa, spotykaliśmy się z politykami, prowadziliśmy kampanie w mediach, Internecie i na ulicach, organizowaliśmy demonstracje, a zakaz był procedowany w Sejmie i Senacie. Wierzymy, że za jakiś czas żadne zwierzę nie będzie cierpieć na fermach futrzarskich w Polsce.

Interesy zwierząt powinny być reprezentowane także z ramienia organów państwowych, dlatego prowadzimy kampanię mającą na celu powołanie Rzecznika Ochrony Zwierząt. 

Bardzo ważnym obszarem działania jest wspieranie lokalnych społeczności, które protestują przeciwko powstawaniu ferm wielkopowierzchniowych. Sąsiedztwo takiej fermy wiąże się z wieloma negatywnymi konsekwencjami, a prawo nie reguluje tego w wystarczający sposób. Mieszkańcy muszą na własną rękę walczyć o swoją przyszłość, a my wspieramy ich, dzięki czemu udaje się powstrzymywać inwestycje, które nie tylko byłyby miejscem cierpienia milionów zwierząt, ale także szkodziły zdrowiu mieszkańców i środowisku. Dążymy także do ustanowienia prawa, które ograniczy niekontrolowaną ekspansję ferm przemysłowych.

fermy przemysłowe – zdjęcie z drona

Jak możesz pomóc nam w takich zmianach? 


Obszar 5 – budowanie silnego ruchu prozwierzęcego

Cierpienie zwierząt nie zna granic, dlatego ważne jest, by sprawnie działać w miejscach, gdzie jest ono największe, a jednocześnie mało jest organizacji zajmujących się tą kwestią. Między innymi dlatego podjęliśmy działalność w krajach Europy Wschodniej – w tym momencie nasze oddziały prowadzą kampanie w Rosji, Białorusi i Ukrainie. Bardzo ważnym obszarem jest także wspieranie innych organizacji w kluczowych dla zwierząt częściach świata. Szkolenia, treści edukacyjne, biblioteka materiałów do pobrania czy konferencje to tylko kilka sposobów, dzięki którym wspieramy organizacje w innych regionach świata. Z racji ogromnej liczby ludności i powiązanej z tym dużej konsumpcji mięsa, działania organizacji np. w Azji mogą przynieść ogromne, pozytywne efekty, wpływające na los zwierząt – zdecydowanie większe, niż gdyby te środki przeznaczyć na działania w krajach z wyższym poziomem ochrony zwierząt. Dzięki budowie ogólnoświatowego, silnego ruchu prozwierzęcego mamy także większe możliwości wpływania na międzynarodowe korporacje czy rządy krajów – tak, by podejmowały decyzje lepsze dla zwierząt.

Jak możesz pomóc nam w takich zmianach? 

aktywiści i aktywistki Anima International

Działania w tych 5 obszarach wzajemnie uzupełniają się i pozwalają kompleksowo wpływać na los zwierząt. Oczywiście z biegiem czasu te obszary mogą się zmieniać, dlatego ważne jest, by pozostać elastycznym – przykładowo, pojawienie się w sprzedaży czystego mięsa może zrewolucjonizować rynek.

Jedno jest pewne – hodowla przemysłowa nie powinna istnieć. Ten cel przyświeca nam od początku istnienia, a dzięki Waszemu wsparciu jesteśmy przekonani, że jeszcze za naszego życia fermy przemysłowe będą reliktem przeszłości.