10501899_767423043305805_5768481616435956241_nMiędzynarodowa organizacja PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), wystartowała właśnie z nową kampanią przeciwko noszeniu futer ze zwierząt. Tym razem ostrze krytyki dotyka głównie chwytu marketingowego, którym od jakiegoś czasu zaczęli posługiwać się najwięksi gracze na ogólnoświatowym rynku futrzarskim. Mowa o certyfikacie “Origin Assured” (“Pewne pochodzenie”).
Jest to certyfikat mający świadczyć o pochodzeniu wyrobów futrzanych z “pewnych źródeł” i mający poświadczać, że zwierzęta były wyhodowane w kraju, w którym przestrzega się zasad dotyczących dobrostanu zwierząt. Oczywiście jest to przy okazji certyfikat z gatunku takich, które przemysł przyznaje sam sobie. Międzynarodowe Stowarzyszenie Futrzarskie twierdzi, że Origin Assured to gwarancja złotego standardu hodowli. PETA zapewnia, że to oznaczenie jest zupełnie bez znaczenia. A film, który jest zamieszczony na stronie, jest dowodem na to, że PETA zdecydowanie ma rację.


Żeby wykazać jak niewiele oznacza znak Origin Assured (OA), PETA zdecydowała się pokazać bardzo drastyczne przykłady kanibalizmu i okaleczeń zwierząt na fermach w różnych krajach, z których wyroby otrzymują certyfikat. Na filmie zobaczyć można lisy z obgryzioną do kości skórą na łapach, norki z tak głębokimi ranami głowy, że widać fragmenty mózgu, oraz zwierzęta trzymane w klatce wraz z rozkładającymi się zwłokami swoich niedawnych towarzyszy.
Materiały na stronie pochodzą ze Szwecji, Finlandii, Francji, Danii, Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Włoch i Polski. Materiały z polskich ferm zostały dostarczone przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.

Dlaczego ta kampania jest tak ważna? Znaczek Origin Assured pozwala mydlić oczy projektantom i reklamować wyroby futrzane jako pochodzące z etycznych hodowli. Trudno właściwie powiedzieć co miałoby to oznaczać, bo żeby zedrzeć ze zwierzęcia skórę, trzeba je zabić i… obedrzeć ze skóry. Mało etyczny gest w moim mniemaniu.

Fakt jednak jest taki, że są sklepy i firmy, które po okresie nieużywania futer w swoich kolekcjach, wprowadziły je do sprzedaży ponownie – ale z z metką Origin Assured. Jedną z takich marek jest Harvey Nichols, do której PETA kieruje petycję na swojej stronie, domagając się powrotu do polityki nieużywania futer ze zwierząt.
Chcesz wiedzieć więcej?
Strona PETA “Cruelty Assured” – petauk.org/originassured
Strona nt. certyfikatu Origin Assured: /www.originassured.com/
Polski przemysł futrzarski w pigułce: www.cenafutra.info
Śledztwo Otwartych Klatek na ponad 50 fermach lisów, norek i jenotów w całej Polsce: https://www.youtube.com/watch?v=W1HE4CSGy8Q&list=UU15wShJNe8GJeeBEqNGm9MQ
Dobrusia
26.11.2014