VF Corporation, właściciel tak znanych marek jak Vans, The North Face, Timberland, Wrangler, Lee i Napapijri, dołączył do programu Sklepy Wolne Od Futer (Fur Free Retailer). Decyzja obejmuje ponad 20 marek z portfolio firmy. Jako członek programu, VF Corporation potwierdza przyjętą w połowie roku politykę fur-free, która obok futer obejmowała również rezygnację z produktów zawierających angorę oraz skóry egzotyczne.
– Przystępując do programu Fur Free Retailer, VF Corporation i jej marki potwierdzają, że poważnie traktują kwestię dobrostanu zwierząt. Zrównoważony rozwój i szacunek dla przyrody to podstawowe wartości firmy, dlatego będziemy kontynuować współpracę z największymi organizacjami działającymi na rzecz zwierząt oraz firmami reprezentującymi podobne podejście, aby promować alternatywy dla materiałów pochodzenia zwierzęcego – powiedziała Letitia Webster, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w VF Corporation.
Czym jest program Sklepy Wolne Od Futer?
Inicjatywa Sklepy Wolne Od Futer powstała w 2006 roku. Obecnie program jest prowadzony w ponad 20 krajach na całym świecie przez stowarzyszenie Fur Free Alliance, które zrzesza 43 organizacje zajmujące się ochroną i prawami zwierząt. W Polsce od 2013 roku program koordynuje Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Celem programu jest zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek odzieżowych w kwestii naturalnych futer, a także przekonanie jak największej liczby przedstawicieli świata mody do przyjęcia polityki fur-free. W ten sposób program promuje wycofywanie ze sklepów odzieży i dodatków z naturalnymi futrami, zaś konsumentom umożliwia podejmowanie świadomych i etycznych decyzji zakupowych.
– W obecnej sytuacji, gdy w Polsce ważą się losy wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futro, takie deklaracje są jasnym sygnałem – futer nie chcą nie tylko konsumenci i społeczności lokalne, ale również branża odzieżowa. To pokazuje, że ten biznes nie ma przyszłości, ponieważ już teraz najwięksi gracze rynku modowego wycofują się ze sprzedaży tego typu produktów. Utrzymywanie przemysłu futrzarskiego jest po prostu sprzeczne z trendami i zapotrzebowaniem deklarowanym przez firmy odzieżowe i ich klientów – komentuje Aleksandra Majchrzak, koordynatorka programu Sklepy Wolne Od Futer ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Pomóż nam odesłać futro do historii
Ponad 800 marek mówi “nie” futrom
Do tej pory do programu przystąpiły tak znane marki i projektanci, jak GUCCI, Giorgio Armani, HUGO BOSS, H&M oraz hiszpański Inditex, właściciel sieci Zara, Massimo Dutti, Bershka czy Pull&Bear. Polskie marki wolne od futer reprezentują zarówno najwięksi gracze rynkowi – Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay znajdujące się w portfolio firmy LPP, a także Solar czy PROSTO – jak i popularne marki streetwearowe, mniejsze brandy z modą alternatywną i wegańską oraz uznani projektanci, m.in. Risk made in Warsaw, YES TO DRESS, Kozacki Mops, NENUKKO, Anna Dudzińska i Viola Śpiechowicz. Pełna lista Sklepów Wolnych Od Futer znajduje się na stronie www.furfreeretailer.com.