23 lipca 2021
Autorzy raportu wskazują na znaczenie kilku aspektów, którymi kierują się Polacy przy wyborze opcji z menu – nazewnictwa, opisu, sposobu oznaczenia i ulokowania dania w karcie. Chcąc zachęcić klientów do częstszego zamawiania opcji wegańskich okazuje się, że lepiej unikać samego określenia „wegańskie” i zamiast niego opisać potrawę jako „roślinną” – produkty oznaczone jako „roślinne” uważane są dwukrotnie częściej za zdrowe (52%), niż produkty wegańskie (24%). Jest to warte odnotowania, ponieważ aż 55% Polaków byłaby skłonna jadać roślinne alternatywy mięsa właśnie z racji na korzyści zdrowotne płynące z ich spożywania.
W kwestii opisu dania, respondenci najchętniej wybierali nazwę, która najbardziej przywoływała na myśl przyjemne doznania smakowe i nie zawierała niezrozumiałych słów. Autorzy raportu podkreślają, że przy wyborze nazw dla nowych, roślinnych dań warto skupić się więc przede wszystkim na walorach smakowych, teksturze, etniczności czy aromacie dania, zamiast podkreślać, czego będzie w nim brakować osobie, która na co dzień jada produkty pochodzenia zwierzęcego. Eksperymenty w tym zakresie przeprowadziły m.in. sieci Sainsbury’s i Panera Bread. Decyzja tej pierwszej o przemianowaniu roślinnej kiełbaski oferowanej w ich bistrach z „bezmięsnej kiełbaski z ziemniakami” na „warzywną kiełbaskę po cumberlandzku z ziemniakami” zwiększyła ilość zamówień o spektakularne 76%.
Chcąc zakomunikować jednoznacznie, że danie w karcie jest w 100% roślinne, warto zwrócić uwagę na sposób jego oznaczenia – powinno być neutralne i nieodstające od reszty identyfikacji. Aż 40% ankietowanych czułoby się najbardziej zachęconych do spróbowania roślinnego „chili sin carne”, jeżeli oznaczone byłoby ono w sposób graficzny (np. listkiem przy nazwie dania), bez użycia słowa „wegańskie” lub jednoznacznie kojarzonej z wegetarianizmem i weganizmem litery „v”.
Ostatnim aspektem przeanalizowanym przez RoślinnieJemy jest lokalizacja roślinnych potraw w karcie. Z badania wynika, że konsumenci są bardziej skłonni zamówić danie roślinne, jeśli jest ono uwzględnione w głównym menu z odpowiednim oznaczeniem, niże kiedy jest umieszczone w osobnej sekcji podpisanej jako „dania odpowiednie dla wegan”. Bardzo interesująca jest analiza grupy osób o dochodach na gospodarstwo domowe w wysokości 2 do 3 tysiące złotych miesięcznie. W przypadku menu „łączonego” wybierały one roślinne pozycje w 37% przypadków, a dla karty podzielonej na sekcje – w 10%. Oznacza to zawrotną różnicę 27 punktów procentowych tylko ze względu na inne rozmieszczenie zawartości karty! Jeśli chcemy zatem zachęcić osoby na diecie tradycyjnej do częstszego zamawiania potraw roślinnych, wprowadzając roślinne opcje do menu warto pamiętać, aby umieścić je razem z innymi potrawami, z odpowiednim opisem i oznaczeniem, a nie w osobnej sekcji.
– Przy promocji roślinnej oferty warto stawiać na język i design, który wzbudzi zainteresowanie klientów, ale będzie też subtelny i niewykluczający dla osób spoza grupy wegetarian i wegan – mówi Sabina Sosin, koordynatorka kampanii RoślinnieJemy – Trzeba też pamiętać, że nawet najbardziej pomysłowy marketing nie utrzyma sprzedaży roślinnych dań na wysokim poziomie, jeśli nie będą się one broniły smakiem. Na naszej stronie dostępny jest przewodnik dla branży gastronomicznej, w którym pokazujemy jak łatwe i smaczne może być roślinne gotowanie – dodaje Sosin.
Trend bardziej roślinnego odżywienia przybiera na sile z każdym rokiem – już ponad 40% Polaków ograniczyło lub całkiem zrezygnowało z produktów mięsnych w swojej diecie, a pandemia COVID-19 sprawiła, że aż 20% Polaków zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną i doceniać rolę warzyw i owoców w budowaniu odporności organizmu.
Wzrost zainteresowania roślinnymi alternatywami mięsnych i nabiałowych produktów jest widoczny nie tylko na półkach sklepowych, ale również w gastronomii. Jedząc poza domem, aż 68,9% naszych rodaków wybiera dania bezmięsne co najmniej czasami, a 20% z nich robi to często lub zawsze – to ważny i jednoznaczny sygnał, aby pozycje roślinne ująć w planach dotyczących przyszłej oferty lokali.
Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.
Celem kampanii RoślinnieJemy jest wsparcie producentów żywności, sieci handlowych, właścicieli restauracji we wprowadzaniu i promowaniu roślinnych produktów i dań. Swoje działania RoślinnieJemy opiera na badaniach rynku, społecznych ankietach oraz rzetelnej wiedzy z zakresu kuchni roślinnej i najnowszych światowych trendów. W ramach kampanii prowadzona jest także akcja “Roślinne poniedziałki”, inspirowana ogólnoświatowym “Meatless Mondays”, której celem jest zachęcenie odbiorców do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych raz w tygodniu.
Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.