21 maja 2018

Globalny trend: firmy rezygnują z jaj “trójek”

Tendencja rynkowa związana z rezygnacją z tzw. jajek “trójek” jest bardzo wyraźna - już ponad 60 firm w Polsce zdecydowało się na ten krok i nic nie wskazuje na to, żeby tempo zmian miało się zmniejszyć. W najbliższym czasie podobne działania zainicjują w skali globalnej trzej znaczący gracze na rynku spożywczym: Vapiano, Carrefour oraz McCain. Firmy rezygnują z "trójek" na dużych obszarach geograficznych, można więc mówić o globalnym trendzie w tym zakresie.

W przypadku sieci restauracji Vapiano pierwsze kroki w kierunku pozyskiwania surowców z alternatywnych do klatkowego metod chowu poczynione zostały już w 2011 roku w lokalach firmowych w Niemczech. Wkrótce dołączyły do nich również restauracje w Austrii, Holandii oraz Szwecji. Według najnowszych oświadczeń spółki, w ostatnim czasie podjęta została decyzja o wycofaniu “trójek” w skali globalnej i uspójnieniu polityki społecznej odpowiedzialności firmy w tym obszarze – w raporcie CSR za rok 2017 problem ten został ujęty w kontekście świadomego odżywiania i dążenia spółki do wyjścia naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

Deklaracja firmy dotyczy w sumie 200 restauracji zlokalizowanych w 33 krajach w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Australii, południowo-wschodniej Azji oraz w niektórych państwach arabskich. Spółka przyjęła ambitny termin realizacji celu – do końca 2018 roku, a także szeroki zakres zmian, obejmujący poza samymi jajkami również proszek jajeczny oraz masę jajeczną.

Kolejną znaczącą dla globalnego rynku spożywczego informacją jest decyzja sieci Carrefour o wycofaniu “trójek” ze sklepów na Tajwanie, gdzie francuski koncern zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Jest to pierwsza sieć sklepów, która wprowadzi tego rodzaju politykę w Azji – regionie, w którym hodowana jest ponad połowa wszystkich kur niosek na świecie.

Zmiany wprowadzane będą stopniowo. Do końca 2018 r. w sklepach mają pojawić się oznaczone sekcje, w których znajdą się wyłącznie jajka z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologiczne. W 2019 r. wprowadzona zostanie w ramach marki własnej jedna linia, która obejmowała będzie wyłącznie trzy powyższe typy jajek. Do 2020 r. wszystkie linie o podwyższonym standardzie będą mogły oferować jedynie jaja z wolnego wybiegu, aby ostatecznie w 2025 r., dzięki współpracy z producentami, konsumentami i organizacjami pozarządowymi, osiągnięty został ostateczny cel i jaja z chowu klatkowego zniknęły całkowicie z półek sklepów Carrefour na Tajwanie.

Ostatnim potentatem spożywczym, który niedawno postanowił ogłosić politykę odnośnie rodzaju wykorzystywanych jajek, jest producent mrożonek McCain. Według informacji z zakładki FAQ na stronie firmy, liczba oferowanych przez nią produktów zawierających jajka jest niewielka, ale zgodnie z oficjalną deklaracją, do 2025 r. we wszystkich wykorzystywane będą wyłącznie składniki pochodzące z alternatywnych do klatkowego metod chowu.

Decyzje spółek Vapiano, Carrefour i McCain wpisują się w globalny trend odchodzenia od produktów pochodzących z najbardziej intensywnych, przemysłowych systemów hodowli zwierząt oraz uwzględniania w strategiach firm kwestii zrównoważonego rolnictwa. W Polsce pierwsze kroki w kierunku całkowitego wycofania jaj z chowu klatkowego podjęło już ponad 60 firm: sieci sklepów, hotele, producenci żywności, restauracje, kawiarnie i cateringi.

Decyzje tego rodzaju są  efektem m.in. rozmów z przedstawicielami organizacji działających na rzecz zwierząt hodowlanych, w tym Stowarzyszenia Otwarte Klatki oraz Fundacji Alberta Schweitzera.

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120