17 stycznia 2024
Publikacja “Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dzieli największe sieci handlowe w Polsce na dwie proste kategorie. Pierwsza to te sieci, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych z produktów gotowych marki własnej, a druga – te, które takiej deklaracji nie posiadają. W pierwszej kategorii znalazły się Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi oraz Społem. Biedronka już zakończyła w pełni proces wycofywania takich jaj, a pozostałe sieci deklarują, że wydarzy się to najpóźniej do końca 2025 roku.
Kupując produkty marki własnej w tych sieciach handlowych, klienci będą mogli mieć pewność, że swoimi decyzjami zakupowymi nie będą wspierali chowu klatkowego kur niosek, który – jak wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat ze stycznia 2024 roku – według aż 74,4% społeczeństwa nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków. Z kolei według badania Biostatu ze stycznia 2022 roku, aż 78,5% Polek i Polaków deklaruje, że przy kupowaniu jaj istotna dla nich jest informacja o warunkach hodowli kur.
– Polacy kupujący jaja w sklepach znają już dobrze oznaczenia na jajach: “3” to chów klatkowy, najgorszy dla zwierząt, “2” – chów ściółkowy, “1” –wolny wybieg, a “0” – chów ekologiczny. Z informacji, jakie dostajemy od sieci handlowych, wiemy, że z roku na rok rośnie niechęć klientów do jaj z chowu klatkowego – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Polacy są wrażliwi na cierpienie zwierząt w chowie klatkowym, jednak w przypadku produktów gotowych nie mają możliwości świadomego wyboru. Dlatego tak ważne jest, aby sieci handlowe działały proaktywnie i wycofywały jaja klatkowe z produktów marki własnej, a także otwarcie informowały klientów o rodzaju jajek, z których aktualnie korzystają – dodaje.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat w Polsce zaobserwować można było duże zmiany w strukturze chowu kur niosek i wyraźny trend odchodzenia od chowu klatkowego. W styczniu 2024 w klatkach utrzymywanych było 71,97% kur w porównaniu do 87,4% w roku 2014. Ponad 150 firm w Polsce, w tym 27 sieci handlowych zobowiązało się wycofać jaja klatkowe z oferty, a część już zrealizowała tę deklarację. Dotyczy to jednak jaj całych – w przypadku produktów gotowych klienci nie mają dostępu do informacji o rodzaju wykorzystywanych jaj, a tym samym są pozbawieni możliwości wyboru. Tymczasem według szacunków globalnej koalicji Open Wing Alliance, bazujących na uśrednionych danych rynkowych z krajów europejskich, jaja w składach produktów gotowych marek własnych mogą stanowić aż 4-11% jaj wykorzystywanych na rynku europejskim.
– Decyzje firm dotyczące takich produktów mają wpływ na miliony zwierząt – ranking ma zapewnić opinii publicznej dostęp do informacji o tym, które sieci proaktywnie działają na rzecz poprawy ich dobrostanu, a które pozostają obojętne. Część z nich już podjęła odpowiednie kroki i wprowadziła odpowiedzialne polityki dotyczące produktów marki własnej. Mamy nadzieję, że nasz ranking będzie motywacją dla pozostałych, aby również stanąć po stronie zwierząt – podsumowuje Rawicki.
“Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dostępny jest pod adresem https://otwarteklatki.pl/publikacje/jak-one-to-znosza/ranking-odpowiedzialnego-biznesu-2024-sieci-sklepow.
Raport w PDF, zdjęcia, grafiki i komentarze audio
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1FrnS8ANRO2LullGqHcO1yzL37CSBeRhl
Dodatkowe wypowiedzi
Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska:
W sieci Kaufland podejmujemy działania mające na celu poprawę dobrostanu zwierząt. W 2022 r. zrezygnowaliśmy ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego, oferując klientom wyłącznie jaja z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu. Obecnie pracujemy nad realizacją kolejnego zobowiązania, zgodnie z którym do 2025 r. w recepturach przetworzonych artykułów marki własnej, w których udział jaj stanowi powyżej 1%, będziemy stosować jaja z alternatywnych form chowu. Prowadzimy też regularną komunikację, poprzez którą zachęcamy klientów do świadomych wyborów zakupowych. Obecnie wspieramy globalną akcję veganuary, w której podkreślamy korzyści, jakie wynikają z prowadzenia diety roślinnej dla środowiska, w tym poprawy dobrostanu zwierząt.
Barbara Kowalska, Dyrektor Działu Jakości i Rozwoju Zrównoważonego w Carrefour Polska:
Carrefour Polska od wielu lat podejmuje działania na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt i promuje dobre praktyki hodowlane. W ramach realizowanej przez naszą sieć strategii Transformacji Żywieniowej, już w 2019 r. wycofaliśmy ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego sprzedawane pod marką własną Carrefour, a do 2025 r. wycofamy ze sprzedaży również świeże jaja pozostałych producentów. Dodatkowo, do 2025 roku zobowiązaliśmy się usunąć z naszych produktów marki własnej składniki zawierające jaja „trójki”. Mimo, iż niestabilna sytuacja ekonomiczna, a zwłaszcza wzrost kosztów produkcji i inflacja utrudniają realizację tego zadania, aktywnie zachęcamy naszych dostawców, aby podejmowali działania na rzecz poprawy dobrostanu kur niosek najszybciej jak to możliwe. Naszym celem jest zwiększanie świadomości klientów w kwestii dobrostanu zwierząt oraz aktywne kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych społeczeństwa.
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.