31 października 2019

Jak burgerownie sieciowe w Polsce reagują na trend roślinny? Raport RoślinnieJemy

Bezmięsny fast food staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili dostępność opcji roślinnych w 8 sieciach burgerowni w Polsce. Triumfuje rodzimy 7TH STREET BAR & GRILL oraz Max Burgers.

Nawyki żywieniowe Polaków zmieniają się. Według badań przeprowadzonych w maju 2019 przez Panel Ariadna i Stowarzyszenie Otwarte Klatki już ponad 28% Polaków od czasu do czasu spożywa roślinne alternatywy mięsa, a 6% Polaków jada takie produkty regularnie. Badania pokazują też rosnący trend ograniczania spożycia mięsa – według Raportu Food-Trendów Pyszne.pl już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, zaś aż 2 mln planuje przejść na taką dietę.

Retailerzy coraz chętniej wprowadzają w związku z tym na półki produkty roślinne, w tym także coraz wyższej jakości  zamienniki mięsa. Sięgają po nie nie tylko weganie i wegetarianie, lecz także ci, którzy chcą zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko. Potencjał roślinnych produktów dostrzegło wielu inwestorów, finansując stworzenie innowacyjnych zamienników mięsa, takich jak  Impossible Burger czy Beyond Meat. Wykorzystanie nowych technologii pozwoliło stworzyć produkty już teraz w ślepych testach oceniane jako produkty mięsne, a jednocześnie posiadające nad nimi przewagę jeśli chodzi o wpływ na zdrowie konsumentów oraz ślad węglowy.

Przy pracach nad raportem pod lupę RoślinnieJemy wzięte zostały wyłącznie konwencjonalne burgerownie sieciowe – te, które opierają  się przede wszystkim na mięsnych kanapkach. W rankingu uwzględniono 8 sieci burgerowni: McDonald’s, Burger King, Max Burgers, Meet & Fit, Bobby Burger, Pasibus, 7th Street Bar & Grill, Mr Hamburger, Hard Rock Cafe. Każda z nich została zbadana pod kątem dostępności roślinnych opcji w menu i ewentualnej możliwości zamiany składników na roślinne. Sprawdzono również, czy poszczególne burgerownie oferują roślinne dodatki (np. sosy, przekąski), a także czy wykorzystują wegańskie propozycje w swoich działaniach promocyjnych.

Przeprowadzone ankiety pokazały, że sieci burgerowni coraz bardziej skłaniają się ku roślinnym propozycjom. Aż 5 z 9 badanych sieci ma w swojej ofercie dania lub opcje roślinne. Najlepiej wypadła sieć 7TH STREET BAR & GRILL, Max Burgers i Bobby Burger. Niestety w rankingu znalazły się również sieci, w których miłośnicy roślinnych dań nie mają póki co za bardzo czego szukać: Burger King, McDonald’s, Hard Rock Cafe i Mr Hamburger. Co ciekawe Burger King, McDonald’s i Hard Rock Cafe to marki, które wprowadziły już takie opcje w wybranych państwach, możemy więc przypuszczać, że brak roślinnej oferty w Polsce nie potrwa dużo dłużej. Doświadczenia gigantów we wprowadzaniu opcji roślinnych w innych krajach są przecież bardzo pozytywne. Według opublikowanych wyników finansowych, po wprowadzeniu Impossible Whoppera sieć Burger King zanotowała 5-procentowy wzrost sprzedaży – największy od 2015 roku.

Z rankingiem można zapoznać się pod tym linkiem.

Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia: imm-logo-poziom_72dpi_0.jpg

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120