3 marca 2022

Jak osoby aktywne fizycznie postrzegają dietę roślinną? Nowy raport

Aż 78% Polek i Polaków uważa, że zwiększenie ilości produktów roślinnych w codziennym odżywianiu może pozytywnie wpływać na zdrowie, a ponad połowa zgadza się, że na diecie roślinnej można osiągać sukcesy sportowe, wynika z najnowszego badania opublikowanego przez RoślinnieJemy.

Badanie zostało przeprowadzone w lutym br. przez panel Ariadna na zlecenie kampanii RoślinnieJemy i Jasna Strona Mocy. Uczestnicy zostali zapytani o poziom aktywności fizycznej, opinię na temat wpływu produktów roślinnych, a także redukcji produktów pochodzenia zwierzęcego na stan zdrowia i osiągnięcia sportowe.

Z badania wynika, że ponad połowa respondentów (56%) uprawia aktywność fizyczną przynajmniej raz w tygodniu, a prawie co trzeci Polak (29%) jest aktywny 2-3 razy w tygodniu. Aż 78% ankietowanych uważa, że zwiększenie ilości produktów roślinnych w codziennym odżywianiu może pozytywnie wpływać na zdrowie; ze stwierdzeniem nie zgadza się jedynie 8%, a 14% zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”. 

67% Polek i Polaków uważa, że ograniczenie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych w codziennym odżywianiu może pozytywnie wpływać na zdrowie (16% nie zgadza się ze stwierdzeniem, a 17% zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”). Wynik ten jest spójny z badaniem przeprowadzonym w styczniu br. na zlecenie Pyszne.pl, według którego prawie 70% Polaków zgadza się, że ograniczenie ilości produktów odzwierzęcych w diecie może mieć pozytywny wpływ na zdrowie.

Ponad połowa (61%) badanych zgadza się, że osoby na diecie bazującej na produktach roślinnych mogą odnosić sukcesy sportowe (14% nie zgadza się, 25% – „trudno powiedzieć”); aż jedna na cztery osoby nie udziela jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, czy osoby, których żywienie bazuje na produktach pochodzenia roślinnego, mogą odnosić sukcesy sportowe. Warto zauważyć, że w grupie tej przeważają osoby mniej aktywne – może to wskazywać na to, że osoby, które uprawiają sport, są bardziej świadome tego, co wpływa na ich zdrowie i wyniki, aktywnie dążą do pozyskiwania informacji na ten temat i zwracają na nie uwagę.

Jakie są motywacje do jedzenia bardziej roślinnie? Najczęściej zaznaczane odpowiedzi (po 40%) to przystępna cena i pewność, że produkty są wartościowe odżywczo. Na drugim miejscu (po 24%) plasują się smak i zdrowotność produktów roślinnych. Uwzględniono również:

  • dużą dostępność dań i produktów roślinnych w sklepach i restauracjach (19%),
  • przekonanie, że zwiększenie spożycia produktów roślinnych pomoże w osiągnięciu celów dietetycznych lub poprawie samopoczucia (18%),
  • zdobycie umiejętności przyrządzania smacznych dań roślinnych (14%),
  • przekonanie, że produkty roślinne są przyjazne środowisku i nie przyczyniają się do cierpienia zwierząt (11%),
  • częstsze spożywanie produktów roślinnych z otoczenia respondentów (9%),
  • promowanie diety roślinnej przez znane osoby publiczne i celebrytów (3%),
  • inne powody (1%).

Jedynie 14% ankietowanych odpowiedziała, że nic nie jest w stanie zachęcić ich do częstszego spożywania produktów roślinnych. Osoby aktywne 2–3 razy w tygodniu lub częściej jako najważniejszą motywację wskazywały pewność, że produkty roślinne dostarczają odpowiednich wartości odżywczych (50%), przekonanie, że produkty roślinne są zdrowe (26%) oraz że zwiększenie spożycia produktów roślinnych pomoże im osiągnąć cele dietetyczne, sportowe lub poprawić samopoczucie (26%). Wśród osób aktywnych codziennie wartości te wyniosły odpowiednio 44%, 23% i 16%. Warto zauważyć, że osoby najmniej aktywne (raz w miesiącu lub w ogóle) przywiązują do zawartości składników odżywczych dużo mniejszą wagę (30%).

Według badania Pyszne.pl niemal 70% Polek i Polaków uważa dietę wegańską za zdrową, a niewiele mniej, bo 63%, za nowoczesną. Potencjał diety bezmięsnej dostrzegają coraz częściej osoby aktywne fizyczne, które chcą sięgać po pełnowartościowe, zdrowe produkty – mówi Anna Kozłowska z kampanii Jasna Strona Mocy – Aktywne fizycznie osoby są więc dobrą grupą docelową, którą branża spożywcza powinna uwzględnić przy wprowadzaniu nowych dań i produktów roślinnych do swojej oferty, mając na uwadze czynniki wskazywane przez te osoby jako istotne, jak wartość odżywcza – dodaje Kozłowska.

Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.

Jasna Strona Mocy to jedna z inicjatyw realizowanych w ramach kampanii RoślinnieJemy, poświęcona tematowi diety roślinnej w sporcie. Zajmujemy się propagowaniem bardziej roślinnego sposobu odżywiania wśród osób aktywnych fizycznie, między innymi poprzez publikację filmów przedstawiających sylwetki osób odnoszących sukcesy sportowe na diecie roślinnej. https://jasnastronamocy.pl/

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120