24 marca 2021
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone między listopadem 2020 roku a lutym br. Zaproszone do badania zostały 33 firmy, a odpowiedzi udzieliło 9 z nich: ALDI, Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Polomarket, SPAR oraz Społem. W badaniu wzięto pod uwagę transparentność firmy i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli, postęp we wdrażaniu założeń zobowiązania i obecny stan oferty sprzedaży jaj świeżych oraz kontakt z dostawcami jaj i producentami produktów marki własnej firmy.
Na podium znalazły się sieci Carrefour, Auchan oraz ALDI, zajmując odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce w rankingu. Sieć sklepów Carrefour została szczególnie doceniona za najmniejszy procentowy udział w sprzedaży jaj całych z chowu klatkowego (jedynie 16%). Sieć Auchan wyróżniono za znaczny postęp w wycofywaniu “trójek” – już 62% sprzedaży jaj całych to jaja z chowu alternatywnego natomiast sprzedaż jaj całych z chowu alternatywnego w sieci ALDI od zeszłego roku utrzymuje się na poziomie 72%.
Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour Polska tak komentuje zajęcie pierwszego miejsca w rankingu:
Bardzo się cieszymy, że dostrzeżono nasze działania, tym bardziej, że chcemy dawać innym przykład do podobnych zmian. Decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego oznaczonych cyfrą “3” podjęliśmy w roku 2017 i w ciągu dwóch lat udało się nam ten cel osiągnąć w asortymencie jaj całych marki własnej Carrefour. W ciągu najbliższych czterech lat jaja trójki zostaną także usunięte ze składników marki własnej Carrefour oraz z asortymentu pozostałych marek oferowanych w naszych sklepach. To ważny element naszej strategii transformacji żywieniowej, za sprawą której chcemy kształtować właściwe nawyki żywieniowe w społeczeństwie, a jednocześnie przyczyniać się do poprawy dobrostanu zwierząt.
Działania firm rezygnujących ze sprzedaży jaj “trójek” są podyktowane także oczekiwaniami konsumentów. Według badań przeprowadzonych w lutym 2020 r. przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Co więcej, większość badanych (ponad 70%) przyznaje, że warunki hodowli kur, od których zamierzają kupić jajka, są dla nich istotne. Ponad połowa ankietowanych (54,5%) stwierdziła też, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jaj z chowu klatkowego.
Warto również podkreślić, że większość sieci sklepów, które wzięły udział w badaniu (7 z 9) zredukowała ilość jaj z chowu klatkowego w sprzedaży lub ich użycie w produktach własnych w porównaniu z zeszłym rokiem. W sieciach takich jak ALDI, Auchan, Carrefour i SPAR ponad połowa całkowitej sprzedaży jaj całych to jaja pochodzące z hodowli alternatywnych. Niektóre z czołowych sieci, jak ALDI, Kaufland, Auchan czy Carrefour, całkowicie wycofały już jaja świeże z chowu klatkowego marki własnej. Co więcej, proces zastępowania jaj “trójek” w produktach marek własnych przez pochodzące z alternatywnego chowu został rozpoczęty przez sieci: ALDI, Auchan, Biedronka, Carrefour, Lidl i Kaufland.
– Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które zobowiązały się do wycofania jaj z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które wzięły udział w naszym badaniu – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Cieszymy się, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że dbanie o dobrostan zwierząt, a tym samym polityka wycofania jaj klatkowych, jest obecnie niezbędną częścią strategii CSR – dodaje Pająk.
Pełny ranking sieci sklepów dostępny jest pod tym linkiem.
Ranking 2020: https://otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza/ranking-sklepow-2020
Badania Biostat, luty 2020:
Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.