23 lipca 2019
Szczegółowe postanowienia dotyczące warunków hodowli kurczaków, jakich KFC wymagało będzie od swoich dostawców, znaleźć można w tzw. European Chicken Commitment. Jest to międzynarodowe porozumienie, w ramach którego firmy zobowiązują się m.in. do zmniejszenia zagęszczenia na fermach oraz rezygnacji z tzw. ras szybkorosnących. Sygnatariusze muszą też zapewnić kurom większy dostęp do naturalnego światła i grzęd oraz odejść od metod uboju sprawiających zbędny ból, czyli np. wprowadzić ogłuszanie gazowe zamiast elektrycznego.
Za inicjatywą stoją organizacje zrzeszone w koalicji Open Wing Alliance, reprezentowane w Polsce m.in. przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki i Fundację Alberta Schweitzera. Otwarte Klatki od 2017 r. prowadzą w Polsce kampanię “Frankenkurczak”, która zwraca uwagę na problemy dobrostanowe związane z przemysłową hodowlą kurczaków. W lipcu na ulicach Warszawy pojawiło się prawie 80 reklam zachęcających do podpisania dedykowanej akcji petycji.
– Współcześnie hodowane rasy brojlerów powstały w wyniku wieloletniej selekcji genetycznej. Ich nienaturalnie szybkie tempo wzrostu oraz panująca na fermach ciasnota powodują ogromne cierpienie tych ptaków – mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka kampanii korporacyjnych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Cieszymy się, że firma, której wizytówką są kurczaki, postanowiła opowiedzieć się po stronie bardziej etycznej hodowli. Mamy nadzieję, że podobne kroki podjęte zostaną przez spółkę także w pozostałych krajach europejskich, a inne duże sieci fast foodów pójdą w ślady KFC – dodaje.
Do tej pory decyzję o poprawie dobrostanu brojlerów podjęło już kilkadziesiąt firm, w tym m.in. giganci branży spożywczej tacy jak Unilever, Danone i Nestlé, sieci Marks & Spencer i IKEA, czy międzynarodowe korporacje cateringowe Sodexo, Elior Group i Procuratio. Działania na rzecz zmiany warunków hodowli kurczaków prowadzone są nie tylko w Europie – w Stanach trwa kampania organizacji The Humane League “I’m not loving it”, której celem jest nakłonienie McDonalda do wprowadzenia polityki analogicznej do tej, na którą zdecydowało się KFC.
Zmiany dotyczące kurczaków nie są pierwszym ruchem ze strony KFC świadczącym o dostrzeganiu przez firmę rosnącej świadomości konsumentów i poszukiwaniu przez nich bardziej ekologicznych alternatyw. W czerwcu w restauracjach sieci w Wielkiej Brytanii pojawił się tzw. The Imposter, czyli wegańska wersja burgera w klasycznej firmowej panierce KFC. Produkt wyprzedał się w ciągu 4 dni.
– Według badania zrealizowanego przez ComRes w styczniu tego roku aż 93% Polaków twierdzi, że dobro brojlerów powinno być chronione lepiej niż obecnie, a blisko 2/3 Polaków potwierdza, że woli kupować mięso pozyskiwane w bardziej etyczny sposób. Pozytywne dla zwierząt i środowiska działania KFC z całą pewnością spotkałyby się z dużym zainteresowaniem i uznaniem także w Polsce – podsumowuje Cendrowicz.
Dodatkowe materiały:
Oświadczenie KFC: https://www.kfc.co.uk/better-chicken-commitment
Treść European Chicken Commitment: https://welfarecommitments.com/letters/europe/pl/
Strona kampanii Frankenkurczak: https://frankenkurczak.pl/
Zdjęcia reklam outdoorowych kampanii Frankenkurczak: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157709702136902
Strona kampanii I’m not loving it: https://imnotlovinit.com/
Artykuł o burgerze The Imposter: https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/kfc-vegan-burger-chicken-uk-imposter-london-sell-out-price-a8968561.html
Wyniki badania ComRes: https://www.comresglobal.com/polls/eurogroup-for-animals-broiler-chicken-welfare-march-2019/
Informacja prasowa na temat badania ComRes:
https://www.otwarteklatki.pl/informacje-prasowe/93-polakow-chce-poprawy-warunkow-zycia-kurczakow/
Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia:
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.