21 kwietnia 2022

Kolejne firmy wycofują jaja z chowu klatkowego, a producenci jaj nie inwestują już w klatki – nowy raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Netto, Biedronka, Kaufland, Makro, Żabka – te firmy już nie sprzedają jaj z chowu klatkowego, a kolejne planują dołączyć do nich najpóźniej do 2025 roku. Polacy popierają te zmiany – prawie 80% z nas przyznaje, że warunki chowu kur są istotne, a ponad 75% uznało, że zapłaciłoby więcej za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało raport podsumowujący zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w 2021 roku, analizujący postawy Polaków wobec klatkowej hodowli kur niosek, zmiany na rynku polskim i światowym oraz zmiany w strukturze produkcji jaj w Polsce.

 

Z badania przeprowadzonego przez Biostat w lutym br., którego wyniki zostały omówione w raporcie, jednoznacznie wynika, że Polakom zależy na losie kur:

 

  • 81% badanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia,
  • 78,5% ankietowanych przyznaje, że warunki hodowli kur, są dla nich istotne, 
  • 75,2% respondentów uznało, że zapłaciłoby więcej za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Warto dodać, że większość Polek i Polaków (62,4%) uważa, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz klatkowej hodowli kur niosek. Wprowadzenie takiego zakazu jest możliwe ze względu na trwające w Parlamencie Europejskim prace nad ustawą, która miałaby zakończyć klatkową hodowlę nie tylko kur, ale też kaczek, przepiórek, królików, świń i cielaków w całej UE.

Do końca 2021 roku ponad 140 firm działających w Polsce podjęło oficjalne zobowiązania do rezygnacji z jaj pochodzenia klatkowego. 35 firm działających w Polsce wdrożyło już swoje zobowiązania w życie i wycofało jaja klatkowe z produkcji i/lub oferty – w tym Makro, Netto, Lubella oraz U Jędrusia. Ostatnio o wycofaniu ze sprzedaży jajek „trójek” poinformowała także Żabka. W 2021 r. sprzedaż jaj „2”, „1” i „0” wzrosła i już w dziewięciu sieciach handlu detalicznego (Auchan, Aldi, Carrefour, Społem, Schiever, bi1, Żabka, Biedronka i Kaufland – przy czym w dniu publikacji raportu trzy ostatnie sieci wycofały już całkowicie jaja świeże z chowu klatkowego ze sprzedaży) stanowiła ponad połowę całkowitej sprzedaży jaj świeżych.

Każdy kolejny rok przynosi widoczne zmiany zarówno w branży spożywczej, jak i strukturze produkcji jaj w Polsce – największe sieci supermarketów już wycofały lub są w trakcie wycofywania jajek z chowu klatkowego, a liczba kur niosek hodowanych w klatkach spadła. Świadomość konsumentów i poparcie społeczne dla wprowadzania lepszych dla zwierząt rozwiązań z kolei stale rośnie. Liczymy, że wprowadzenie w całej Unii Europejskiej zakazu chowu i hodowli zwierząt w klatkach będzie przypieczętowaniem troski o lepsze traktowanie kur – mówi Maria Madej, Menadżerka ds. Relacji Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Raport Otwartych Klatek dostępny jest na stronie: https://otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza.

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120