21 marca 2019
Krakowski Kredens, sieć sklepów oferująca tradycyjne polskie produkty, poinformowała za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych o wycofaniu jaj klatkowych ze składu produktów gotowych marki. W oficjalnym oświadczeniu Krakowski Kredens stawia warunek partnerom handlowym – od 2024 roku w procesie produkcji nie mogą być stosowane jaja i produkty jajeczne pochodzące z hodowli klatkowych. Jak podkreśla Krakowski Kredens, w pojęciu produktów tradycyjnych nie mieści się chów klatkowy i w związku z tym firma będzie oczekiwać od swoich partnerów możliwie najszybszego wycofania jaj pochodzących z tego typu hodowli.
Decyzja firmy o publikacji zobowiązania nastąpiła po długiej kampanii informacyjnej prowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki, w ramach której aktywiści próbowali podjąć dialog z firmą i informowali konsumentów, w tym klientów sklepów Krakowski Kredens, o problemach dobrostanowych związanych z hodowlą klatkową kur niosek.
Punktem przełomowym kampanii okazały się dwie reklamy nawiązujące do wykorzystywania przez firmę jaj z chowu klatkowego postawione w okolicy siedziby firmy. Mimo że pierwotnie spotkały się z negatywną reakcją firmy, która wezwała Stowarzyszenie do niezwłocznego ich usunięcia pod groźbą podjęcia “dalszych działań” wobec organizacji, dwa miesiące po ich postawieniu Krakowski Kredens wydał oświadczenie o rezygnacji z użycia jaj tzw. “trójek”.
— Uważamy, że każda firma powinna wykorzystywać swoje możliwości wpływu na poprawę dobrostanu zwierząt. Dlatego niezmiernie cieszymy się i gratulujemy Krakowskiemu Kredensowi podjęcia etycznej decyzji o wycofaniu z produkcji jaj z chowu klatkowego — mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka kampanii biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki — Jesteśmy przekonani, że także konsumenci docenią decyzję firmy, gdyż mocno wspierali naszą kampanię i oczekiwali podjęcia działania ze strony Krakowskiego Kredensu — dodaje.
Jak informuje Stowarzyszenie, już ponad 120 firm w Polsce podjęło decyzję o wycofaniu jaj pochodzenia klatkowego. Wśród nich znajdują się m.in. Mieszko, Unilever, Frosta, Colian, Winiary, czy Lidl. Swoje decyzje firmy motywują nie tylko troską o dobrostan zwierząt, ale także chęcią spełniania potrzeb konsumentów.
Według badania IBRiS z lutego ubiegłego roku aż 82,4% Polaków uważa, że hodowla klatkowa kur nie zapewnia im odpowiednich warunków. 58,4% społeczeństwa uważa z kolei, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego.
Deklaracja firmy:
Lista firm działających w Polsce, które rezygnują z jajek z chowu klatkowego: https://politykadobrostanu.pl/
Zdjęcia z hodowli klatkowej: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157670837248725
Badanie IBRiS: https://www.otwarteklatki.pl/co-polacy-sadza-o-hodowli-klatkowej/
Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia:
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.