7 czerwca 2018

Największe pizzerie w Polsce wycofują jaja trójki

Da Grasso, największa sieć pizzerii w Polsce, wydała oświadczenie o całkowitym wycofaniu produktów jajecznych pochodzących z chowu klatkowego ze swoich produktów do 2025 roku. Decyzja firmy, jak można przeczytać w oświadczeniu, podyktowana jest względami etycznymi i dobrem zwierząt, które hodowane są w skandalicznych warunkach.

Kwestię dobrostanu kur niosek w swojej polityce uwzględniły także niedawno tak duże sieci jak Telepizza, Dominium oraz Pizzeria Presto. Deklaracje były wyrazem nie tylko zaangażowania w rozwiązywanie problemów dobrostanowych związanych z intensywnym, przemysłowym chowem zwierząt, ale także dążenia do społecznej odpowiedzialności i  słuchania klientów.

Firmy wycofujące jajka i produkty jajeczne z hodowli klatkowej podkreślają bowiem, że duży wpływ na ich decyzję miały oczekiwania klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym i nie chcą tego systemu wspierać. Coraz więcej Polaków wyklucza jaja “trójki” ze swojej diety i zdaje sobie sprawę ze znaczenia, jakie dla losu kur ma korzystanie z bardziej etycznych alternatyw przez ogromne spółki i korporacje. Dlatego domagają się od firm informacji o pochodzeniu jaj.

Świadomość polskiego społeczeństwa na temat warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym, rośnie. Wg badań Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonych w lutym 2018 roku, aż 82,4% respondentów uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia im odpowiednich warunków.

Kierunek ten jest widoczny na całym świecie – w Wielkiej Brytanii jaja z wolnego wybiegu stanowią już połowę rynku, a w Austrii wprowadzono prawny zakaz hodowania kur niosek w klatkach. Decyzje wielkich koncernów, takich jak Unilever, Ferrero czy McDonald’s, miały obok żądań konsumentów wpływ na tego rodzaju zmiany legislacyjne.

Już ponad 60 firm w Polsce i ponad 400 na świecie ogłosiło, że w przeciągu kilku lat wycofa jajka pochodzące z najbardziej okrutnej formy chowu, jaką jest hodowla klatkowa. Kolejne niezbędne dla poprawy losu kur deklaracje są efektem stanowczej postawy konsumentów i pracy organizacji prozwierzęcych należących do międzynarodowej koalicji Open Wing Alliance, której celem jest zakończenie okrutnego chowu klatkowego na świecie.

Opublikowanie polityki dobrostanu kur niosek przez Da Grasso, Telepizzę, Dominium i Pizzerię Presto stanowi potwierdzenie, że trend rezygnowania z najtańszych jaj „trójek” zagościł na polskim rynku pizzerii. Na rynku polskim działają także inne duże sieci pizzerii, takie jak Domino’s, Biesiadowo, Pizza Hut czy Maxi Pizza. Podjęcie przez nie decyzji o wycofaniu jaj i produktów jajecznych pochodzących z hodowli klatkowej wydaje się być tylko kwestią czasu.

Dodatkowe materiały:

  • Raport o hodowli klatkowej kur niosek: http://jakonetoznosza.pl/
  • Lista firm, które rezygnują z jajek z chowu klatkowego: http://www.otwarteklatki.pl/te-firmy-zrezygnowaly-z-jaj-klatkowych/
  • Zdjęcia z hodowli klatkowej: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157665195187656
  • Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157670837248725

 

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120