31 stycznia 2018
Każda firma chcąca uchodzić za nowoczesną, już na etapie budowania strategii uwzględnia interesy społeczne i ochronę środowiska, otwarcie informując klientów o swojej polityce. Bardzo ważny staje się CSR — Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility).
Do niedawna w sekcji „odpowiedzialność” na stronach internetowych przedsiębiorstw można było znaleźć politykę dotyczącą m.in. praw pracowniczych, sposobu pozyskiwania produktów rolnych, czy wpływu działalności firmy na środowisko. Na Zachodzie coraz mocniejszy jest jednak nowy trend w CSR, bardzo dobrze widoczny także w Polsce – oczywistym staje się, że firmy powinny posiadać oficjalną politykę w kwestii wykorzystywania zwierząt i produktów od nich pochodzących. Marki dbające o pozytywny wizerunek w pierwszej kolejności wydają oświadczenia informujące klientów o rezygnacji z używania jaj klatkowych, oznaczonych numerem „3”.
Stopień zainteresowania problemem kur niosek obecnych na polskim rynku firm jest bardzo wysoki i zdecydowana większość z nich chętnie podejmuje odpowiednie kroki, aby odciąć się od hodowli klatkowej.
Trend zwracania uwagi na dobrostan zwierząt był widoczny na świecie od kilku lat. Wymaganiom konsumenckim postanowiły sprostać takie korporacje jak McDonald’s, Subway, Ferrero, General Mills, Burger King, Wendy’s, Subway, Wal-Mart, Kraft Food czy Aldi.
W 2017 roku dołączyły do nich kolejne firmy, wprowadzając politykę wycofania z użycia i sprzedaży jaj klatkowych: Costa Coffee, Nestlé, Grycan, Jerónimo Martins, Carrefour, Auchan i Simply Market, Netto, Piotr i Paweł, Grupa Intermarche, Kaufland, Frisco.pl, Stokrotka, Polska Grupa Supermarketów, MAKRO Polska, Delikatesy Centrum czy Aldik Nova. Odpowiedzialnym biznesem zainteresowały się także hotele. Oświadczenie o wycofaniu z użycia jaj klatkowych wydali tacy giganci jak Accor Group (m.in. hotele Orbis), InterContinental Hotels, a także B&B Hotels oraz Hotele Campanille i Golden Tulip.
Szacuje się, że nawet 89% wszystkich jaj wyprodukowanych w Polsce pochodzi z chowu klatkowego (w tym 35 – 40% przeznaczonych jest na eksport).
Chów klatkowy pozwala na największe stłoczenie kur na 1m2. Kury utrzymywane są w 20 -60 osobowych grupach. W jednej hali produkcyjnej – zależnie od liczby poziomów klatek – może mieścić się nawet 100 000 zwierząt. Proces produkcyjny odbywa się w zamkniętym środowisku; można śmiało powiedzieć, że kury utrzymywane są przy życiu by znosić jaja.
Klatkowa metoda chowu oznacza, że kury traktowane są przedmiotowo, jedynym celem chowu jest intensywna eksploatacja – podstawowym zadaniem hodowcy jest uzyskanie jaj przy najmniejszych kosztach produkcji. Na polskich fermach przemysłowych kury znoszące jaja żyją około półtora roku. Następnie, z powodu spadku produkcyjności, przeznaczane są zazwyczaj na ubój, choć w naturze mogą żyć nawet 10 razy dłużej. Nioski nie mają możliwości zaspokojenia potrzeb gatunkowych — dostępu do świeżego powietrza, dziobania trawy, grzebania w ziemi, latania, zażywania prawdziwej kąpieli piaskowej i słonecznej. Ograniczenie naturalnych odruchów powoduje stres i nudę prowadzące do zaburzeń w zachowaniu. Bardzo wiele osobników pada przedwcześnie — szacuje się, że co dziesiąta kura umiera w cierpieniu przez panujące na fermie warunki.
Wśród firm, które dalej nie ogłosiły polityki są tacy giganci, jak Marriott czy Leclerc, a także podmioty Grupy Eurocash (sklepy Groszek, abc, Eurocash i Mila), sieci restauracji Sphinx czy Etno Cafe. Nie ulega wątpliwości, że stosunek tych firm do odpowiedzialnego biznesu wkrótce ulegnie zmianie — ostatnie miejsca, znajdujące się poza nawiasem standardu jakości wyznaczonego przez największych w branży, będą bardzo rzucać się w oczy oburzonej opinii publicznej.
Firmy nie mogą zmienić sieci dostawców z dnia na dzień, obowiązują ich podpisane umowy. Częstokroć to sami dostawcy chcą zmienić proces produkcji i rozszerzają lub zmieniają działalność na produkcję jaj poza klatkowych. To firmy dyktują warunki i zmieniają rynek, jednak nie jest to widoczne od razu. Korporacje wyznaczają sobie tzw. okres przejściowy, który wynosi zazwyczaj kilka lat. Przykładowo — Nestle zobowiązało się, że do 2020 roku wszystkie ich produkty przeznaczone na rynek amerykański nie będą zawierały jajek klatkowych. Biorąc pod uwagę fakt, że koncern ten rocznie zużywa 9 tys. ton jaj, widać jak duże i znaczące jest to przedsięwzięcie.
Odpowiedzialna decyzja podjęta przez nawet niewielką firmę wpływa na życie kilku tysięcy kur rocznie. Polski rynek gastronomiczny rezygnuje ze wspierania najokrutniejszego rodzaju hodowli kur niosek.
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.