30 kwietnia 2018
W czasach, gdy roślinne wypieki oferują już sieci sklepów, takie jak Auchan czy Tesco, a z jajek „trójek” rezygnują wszyscy najwięksi gracze na rynku HoReCa, nie należy się dziwić, że trend ten ogarnął również sieci piekarni. Jedna po drugiej poszerzają one swój asortyment o w pełni roślinne produkty, deklarując jednocześnie wycofanie z produkcji jaj od kur żyjących w klatkach.
Na ten ostatni krok zdecydowały się piekarnie „Oskroba”, „Galeria Wypieków” i „Putka”, a w zeszły piątek – również sieć „Gorąco Polecam”. Wiele z nich ma już ponadto w swojej ofercie pozycje odpowiednie dla osób, które całkowicie zrezygnowały ze spożycia produktów pochodzenia odzwierzęcego. W „Galerii Wypieków” znajdą one np. wegańskie pączki, jagodzianki i torcik, a także kanapki. Te ostatnie dostać można też w piekarniach sieci Putka. Z kolei lokale „Gorąco polecam” poszły o krok dalej, oferując większe, w pełni roślinne posiłki śniadaniowe i lunchowe.
Takie produkty są często zdrowsze niż ich tradycyjne odpowiedniki, jednak to nie jedyny powód, dla którego cieszą się coraz większym zainteresowaniem – klienci coraz częściej zwracają uwagę na skład również ze względu na dobro zwierząt. Zarówno sieci sklepów handlowych, jak i piekarnie, uzasadniając decyzję o wycofaniu “trójek”, za motywację podają coraz częstsze pytania o rodzaj używanych jajek.
Jak zauważają aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki, deklaracji od firm stale przybywa, ale nie znaczy to, że obowiązują one od zaraz.
“Z reguły pada w nich zobowiązanie do rezygnacji z jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Producenci i firmy chcą prowadzić biznes społecznie odpowiedzialny, ale potrzebują czasu na zmiany umów z dostawcami, dostosowanie się do nowych realiów” – zauważa Marta Jarosiewicz, Corporate Campaigns Manager ze Stowarzyszenia.
Póki co, jak wylicza stowarzyszenie, 89 proc. jajek produkowanych w Polsce pochodzi z chowu klatkowego, w którym kury trzymane są w ogromnych ścisku, nigdy nie widząc słońca. Rosnąca świadomość konsumentów może być jednak czynnikiem decydującym o poprawie warunków życia tych zwierząt.
“W Wielkiej Brytanii już połowa jaj kupowanych detalicznie to te z wolnego wybiegu – zauważa Jarosiewicz – Z najnowszych badań IBRiS wynika, że 100 proc. respondentów w wieku od 18 do 29 lat deklaruje, iż jest w stanie zapłacić wyższą cenę za produkt pochodzący z bardziej etycznej hodowli. Ta świadomość rośnie, a producenci muszą to widzieć” – podsumowuje.
Rezygnacja z jaj pochodzenia klatkowego przez firmy to międzynarodowy trend, który ma miejsce dzięki coraz większej świadomości konsumentów oraz działaniom organizacji należących do globalnej koalicji Open Wing Alliance, reprezentowanych w Polsce przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz Fundację Alberta Schweitzera.
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.