17 listopada 2022

Polacy nie kupują futer naturalnych. Wyniki najnowszego badania opinii społecznej

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało wyniki badania przeprowadzonego przez Biostat w listopadzie br., które miało na celu sprawdzić, czy Polacy kupują futra i jaki mają stosunek do marek odzieżowych, które sprzedają futra zwierzęce. Wyniki jasno wskazują, że produkty zawierające futra są niszowe i większość badanych jest im przeciwna.

Badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat w listopadzie na próbie 1000 dorosłych osób (52,3% kobiet i 47,7% mężczyzn). Ankietowani zostali zapytani o to, czy sami kupują produkty zawierające futra, jaki jest ich stosunek do marek odzieżowych, które mają futra zwierzęce w swoim asortymencie oraz czy ich zdaniem produkty zawierające futra powinny mieć odpowiednie oznaczenie.

 

  • Ponad trzy czwarte respondentów (77,3%) wskazało, że w ciągu ostatnich 2 lat nie zdarzyło im się kupić ubrania zawierającego elementy futrzane pochodzące od zwierząt. Ubrania z takimi elementami zdarzyło się kupić w sumie 15,4% ankietowanych, z czego 6,7% zrobiło to przez przypadek.

 

  • Niemal 7 na 10 osób nie zdecydowałoby się na zakup danego elementu odzieży, gdyby dowiedziały się, że zawiera ona elementy futra zwierzęcego (odpowiedzi „zdecydowanie nie” – 38,5%, „raczej nie” – 30%). 15,3% ankietowanych nie ma zdania w tej kwestii.

 

  • Ponad połowa ankietowanych (54,9%) ma negatywny stosunek do marek odzieżowych, które posiadają w swojej ofercie futra zwierzęce. 38,9% ma neutralny stosunek, a pozytywny jedynie 6,2%.

 

  • Niemal trzy czwarte uczestników badania (72,9%) uważa, że firmy odzieżowe powinny odchodzić od wykorzystywania futer zwierzęcych (odpowiedzi  „zdecydowanie tak” – 43,1%, „raczej tak” – 29,8%). Zdecydowanie nie zgadza się z tym jedynie 4,7% respondentów, raczej nie – 8,8%, a 13,6% badanych nie ma zdania.

 

  • Prawie 90% badanych uważa, że produkty zawierające futro powinny mieć jasne oznaczenie, że futro zawierają (odpowiedzi „zdecydowanie tak” – 62,6%, „raczej tak” – 26,5%). Nie zgadza się z tym 4,6% ankietowanych (odpowiedzi „zdecydowanie nie” i „raczej nie”). Pozostałe osoby nie mają zdania w tej kwestii.

W dyskusji o wprowadzeniu zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce nieraz pada argument: jest popyt, jest podaż. Wyniki naszego badania potwierdzają to, co powtarzamy od lat – skóry zwierząt hodowanych i zabijanych na fermach w Polsce trafiają w znacznej większości na eksport i trafiają do krajów takich jak Chiny czy Kanada. U nas zostaje za to cierpienie zwierząt, zanieczyszczenie środowiska i zagrożenie dla bioróżnorodności oraz ryzyko dla zdrowia publicznego. Większość badanych, mieszkańców Polski, przyznała, że nie tylko nie kupuje elementów odzieży zawierających futra naturalne, ale też uważa, że firmy odzieżowe powinny odchodzić o wykorzystywania futer zwierzęcych w swoich kolekcjach – mówi Marta Korzeniak ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Globalnie już ponad 1500 marek odzieżowych oficjalnie zrezygnowało z używania futer naturalnych w swoich kolekcjach – są wśród nich największe domy i projektanci mody (np.  Versace, Prada, Gucci, czy Michael Kors), sieci sklepów (np. H&M, Zara, Bershka) oraz nasze rodzime firmy (np. House, Reserved, czy Deni Cler). Pełna lista Sklepów Wolnych Od Futer znajduje się na stronie: https://www.otwarteklatki.pl/sklepy-wolne-od-futer.

Trwa zbiórka podpisów pod Europejską Inicjatywą Obywatelską #FurFreeEurope, która dąży do wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futro w całej Unii Europejskiej – można ją podpisać na stronie: www.europabezfuter.pl

 

Zdjęcia z ferm futrzarskich:

https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157705111093992

 

Zdjęcia uratowanych z ferm futrzarskich zwierząt:

https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157711564962801

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

 

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120