21 stycznia 2021

Polak podbija najważniejszy magazyn cukierniczy na świecie… wegańskimi przepisami!

W zimowym numerze ekskluzywnego i jednego z najważniejszych na świecie magazynów cukierniczych “SoGood” pojawiły się aż 2 przepisy i wywiad z ambasadorem polskiego projektu Chefs For Change – Patryka Szczepańskiego. Jak na ambasadora przystało – desery są nie tylko obłędnie pyszne i piękne, ale też wegańskie.

W najnowszym wydaniu światowego półrocznika poświęconego wykwintnemu cukiernictwu znalazły się dwie receptury Patryka – trójmiejskiego cukiernika, właściciela firmy PureSugar, ambasadora projektu Chefs For Change. Desery zostały sfotografowane przez Joannę Ogórek – polską fotografkę, która współpracuje z najlepszymi szefami kuchni w kraju i która sprawiła, że efekt jest jeszcze bardziej magiczny. 

To dopiero drugi raz, kiedy polski cukiernik znalazł się w doborowym, międzynarodowym towarzystwie najlepszych Pastry Chefów z całego świata, wśród takich nazwisk jak Michel Bras, Cedric Grolet, Oriol Balaguer czy Albert Adria. Co ciekawe, pierwszym Polakiem, któremu się to udało był Michał Wiśniewski – wybitny cukiernik, który kilka lat temu pomagał rozwinąć Patrykowi skrzydła i dzielił się z nim swoim cukierniczym warsztatem. 

Co tak wyjątkowego jest w Patryku? Używa ogromnego wachlarzu technik i nowinek cukierniczych bazując najczęściej na w 100% roślinnych składnikach. Efekt jest zniewalający – w “SoGood” można zobaczyć pozbawione składników odzwierzęcych (mleko, jaja, śmietana, żelatyna) dwa desery Szczepańskiego: ciasto czekoladowe z chrupką z płatków karmelu, ciemną czekolada, konfiturą z śliwek, wiśni, imbiru, z cremeux czekoladowym i galaretką z soku czarnego bzu obsypaną karmelizowanymi ziarnami kakaowca oraz financier orzechowy z smażonymi bananami, cremeux karmelowym oraz płynnym karmelem z dodatkiem sosu sojowego. 

Pytany o to, dlaczego stawia na roślinne cukiernictwo i co go w nim fascynuje najbardziej, Patryk odpowiada:

Właśnie teraz jest najlepszy moment by otworzyć się na kuchnię roślinną: wszystkie trendy na świecie przemawiają za tym, że gastronomia powinna ewoluować w tym kierunku. Poza tym mamy w Polsce świetne inicjatywy – Chefs For Change i Roślinniejemy, które pokazują, że dania i desery oparte o produkty roślinne mogą być nie tylko tak samo smaczne, ale często nawet smaczniejsze niż te na bazie produktów odzwierzęcych. Dla mnie osobiście najczęściej wykorzystywanymi składnikami są pektyny czy tłuszcze roślinne ze szczególnym naciskiem na masło kakaowe ze względu na szeroki wachlarz tekstur jakie pozwala osiągnąć.

Kampania Chefs For Change prezentuje historie szefów kuchni z całego kraju, którzy – wcześniej często bardzo mocno skupieni na potrawach mięsnych i nabiałowych – minimalizują je w karcie na rzecz roślinnych alternatyw. Buliony roślinne pełne umami, przypalana młoda kapusta, udon z pikantnym sosem kokosowym i grzybami shitake, tatar z boczniaków czy arbuza, daktylowe ciasto z pomarańczowym karmelem to tylko niektóre z pyszności autorstwa ambasadorów kampanii Chefs For Change, jakie można oglądać na jej kanałach – mediach społecznościowych i na stronie internetowej, gdzie dostępny jest darmowy rozbudowany guidebook restauracyjny – pomoc dla kucharzy początkujących w temacie. Kampania udostępniła również serię nagrań-webinarów ze swoimi ambasadorami, podczas których można zgłębić swoją wiedzę o roślinnych źródłach umami, eleganckich daniach, wypiekach drożdżowych czy słodkich kremach.

Patryk jest doskonałym przykładem, że talent i pracowitość, połączone z pasją do kuchni roślinnej, mogą dodać szefom kuchni ogromnego wiatru w żagle. To dziedzina, w której można i trzeba zdziałać jeszcze bardzo dużo, a jednocześnie taka, która codziennie przyciąga większą uwagę ludzi na całym świecie – szczególnie w styczniu, kiedy trwa “Veganuary”. Nie mogę sobie wyobrazić lepszej wizytówki dla polskiej gastronomii, która wyznacza trendy również w roślinnej dziedzinie – mówi Weronika Pochylska, pomysłodawczyni projektu Chefs For Change.

Pełna, wciąż rosnąca liczba ambasadorów Chefs For Change dostępna jest pod tym linkiem.

Zdjęcia deserów oraz zdjęcia Patryka i Joanny dostępne są pod tym linkiem.
Post na Instagramie: link

Chefs for Change jest częścią kampanii RoślinnieJemy, która została okrzyknięta kulinarną akcją roku 2019 przez magazyn Vogue. Jej celem jest wspieranie przedstawicieli gastronomii w zmianie oferty na bardziej roślinną. Więcej informacji na www.chefsforchange.pl i www.roslinniejemy.org. 

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120