20 maja 2020
Troska o dobrostan zwierząt stała się w ostatnich latach znaczącą częścią odpowiedzialności społecznej biznesu. Jednym z elementów dbania o lepsze warunki życia zwierząt jest wycofanie ze sprzedaży jajek “trójek”, czyli tych pochodzących z chowu klatkowego. Coraz więcej sieci sklepów decyduje się na rezygnację ze sprzedaży takich jaj na rzecz tych pochodzących z chowu alternatywnego (ściółkowego, z wolnego wybiegu lub ekologicznego). Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki w ramach kampanii “Jak one to znoszą?” sporządzili ranking sieci supermarketów, które do 2019 roku zobowiązały się wycofać ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku.
W badaniu wzięło udział 12 sieci sklepów: ALDI, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Kwestie, które zostały uwzględnione przy tworzeniu rankingu to transparentność i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, poczyniony od czasu podjęcia zobowiązania postęp we wdrażaniu jego założeń oraz promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli. Na pierwszym miejscu uplasowała się sieć supermarketów ALDI. Na tę decyzję wpłynęła publikacja na oficjalnej stronie czytelnego oświadczenia o szerokim zakresie, które dotyczy zarówno jaj świeżych wszystkich marek (w tym własnej), jak i produktów gotowych marki własnej zawierających jaja. Sieć w najbliższej przyszłości planuje zrezygnować z promocji kupna jaj z chowu klatkowego. Na podium znalazły się także sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce) oraz Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce).
Na szczególne wyróżnienie zasługuje supermarket online FRISCO.PL, który jako pierwsza duża sieć handlowa wycofał jajka “trójki” ze sprzedaży już w styczniu 2019 roku.
Wszystkie sieci znajdujące się na podium zrobiły postęp w wycofywaniu jaj klatkowych w stosunku do zeszłego roku, bez wyjątków promują kupno jaj z hodowli alternatywnych wśród swoich klientów i mają transparentne oświadczenia o wycofaniu jaj “trójek”.
Sieci ALDI, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Sieć sklepów Gama zredukowały ilość jaj klatkowych w ofercie o 50%. ⅓ jaj świeżych w ofercie sieci sklepów Lidl i ponad 30% jaj świeżych marki własnej sprzedanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, to jaja z hodowli alternatywnych.
W przeprowadzanym badaniu duże znaczenie miała kwestia promocji (lub jej braku) jajek “trójek”. Na 12 sieci sklepów, które wypełniły ankietę, 10 promuje zakup jaj świeżych z chowu alternatywnego wśród swoich klientów. 7 z 12 sieci sklepów – ALDI, Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, Market Jan – przestało lub planuje przestać zachęcać klientów do zakupu jaj klatkowych.
– Dziękujemy wszystkim firmom, które wzięły udział w badaniu i gratulujemy sieciom, które zajęły podium w rankingu – mówi Maria Madej ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Należy pamiętać, że polityka wycofania jaj z chowu klatkowego jest obecnie niezbędną częścią CSR, dlatego mamy nadzieję, że w przyszłym roku w badaniu weźmie udział więcej firm – dodaje Madej.
Coraz więcej polskich konsumentów zdaje sobie sprawę z tego jak wygląda klatkowy chów kur niosek. Zgodnie z badaniami Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat przeprowadzonymi w lutym 2020 r. aż 82% ankietowanych jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Przekonania Polaków znajdują odbicie w ich codziennych wyborach konsumenckich. Jak pokazują badania Biostat większość Polaków przy zakupie jaj zwraca uwagę na sposób chowu kur – ponad 70% ankietowanych przyznaje, że warunki hodowli kur, od których jajka zamierzają kupić, są dla nich istotne. Podobnie wysoki procent ankietowanych deklaruje gotowość zapłacenia więcej za jajka lub produkty je zawierające pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.
Polscy konsumenci oczekują także realnych zmian w kierunku poprawy losu kur niosek od marek, które wspierają. Zgodnie z badaniami Biostat ponad połowa (54,5%) Polaków uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny rezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Podobnie ponad połowa (58,3%) Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.
– Polacy chcą lepszego życia dla kur niosek, co odzwierciedlają kolejne badania – mówi Maria Madej – W badaniu przeprowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej z września 2018 roku 35% ankietowanych przyznało, że największą uwagę zwraca na sposób chowu kur, co oznacza trzykrotny wzrost od 2006 roku, z 13% do 35%. Podobne nastroje są widoczne w całej Unii Europejskiej – według Eurobarometru z 2016 roku aż 90% obywateli Unii pragnie poprawy ochrony zwierząt, a projekt Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej proponujący całkowity zakaz stosowania klatek w hodowli zwierząt gospodarskich poparło ponad 1,5 miliona Europejczyków. Jeśli firmy chcą wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, muszą uwzględnić dobrostan zwierząt w swojej działalności – podsumowuje Madej.
Pełny ranking jest dostępny do pobrania pod tym linkiem, a pełna lista firm, które zadeklarowały wycofanie jaj z chowu klatkowego jest dostępna pod tutaj.
Kury nioski w chowie klatkowym:
https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157706114537831
Uratowane kury nioski:
https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157696286576465
https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157694536464741
Raport “Wycofanie jaj z chowu klatkowego – podsumowanie zmian w branży spożywczej i na rynku jajecznym 2018”:
https://jakonetoznosza.pl/raport-zmiany-w-branzy.pdf
Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: [email protected]
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.