22 sierpnia 2023

Ranking producentów majonezu 2023 – które marki dbają o dobrostan zwierząt?

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało ranking producentów majonezu, który ocenia ich wpływ na dobrostan kur niosek. Które marki zrezygnowały z używania jaj z chowu klatkowego, a które wciąż korzystają z „trójek” w swoich produktach?

Ranking producentów majonezów przygotowywany przez Otwarte Klatki bazuje na odpowiedziach z ankiety wypełnianej przez firmy oraz na ich dostępnych publicznie zobowiązaniach. W ocenie zostały uwzględnione następujące kryteria:

 

  • udział jaj z chowu klatkowego i alternatywnego (ściółkowego, wolnego wybiegu, ekologicznego) w produkcji;

  • raportowanie postępów w wycofywaniu jaj „trójek”;

  • posiadanie jednoznacznego oświadczenia wycofania jaj klatkowych najpóźniej do 2025 roku;

  • publiczna dostępność oświadczenia;

  • oraz kryterium bonusowe: informacja o typie chowu na etykiecie lub linia majonezów roślinnych.

Majonezy marki Pudliszki, Heinz, Winiary czy Hellmann’s zawierają wyłącznie jaja z chowu alternatywnego. Na początku 2023 dołączyła do nich marka Develey.

W tym roku polski oddział Princes Foods BV po raz pierwszy zaraportował stuprocentowy udział jaj z chowu bezklatkowego w swoich produktach. Oznacza to, że również Majonez Wielkopolski jest już całkowicie wolny od „trójek”. To właśnie ta marka zdobyła pierwsze miejsce w rankingu producentów majonezu Otwartych Klatek. Na drugim miejscu znalazła się firma Mars-Waldi – już 40% jaj przetworzonych używanych w ich produkcji stanowią te z chowu bezklatkowego. Trzecie miejsce zajmuje producent sosów oraz majonezów Fanex. Jaja bezklatkowe stanowią już 30% ogółu wykorzystywanych w firmie.

Składamy serdeczne podziękowania wszystkim producentom majonezu, którzy zobowiązali się do wycofania jaj z chowu klatkowego. Pragniemy szczególnie podziękować firmom, które transparentnie informują o swoich postępach na drodze do tego celu – mówi Maria Madej, Menadżerka ds. Zmian Rynkowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Konsumenci zwracają uwagę na pochodzenie produktów, które kupują. Według badań aż 75,2% ankietowanych zapłaciłoby wyższą cenę za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki (Biostat, 2022).

Do końca 2022 roku 150 działających w Polsce firm podjęło oficjalne zobowiązanie do rezygnacji z jaj pochodzenia klatkowego do 2025 roku. Już teraz ponad 35% firm wdrożyło zobowiązania w życie i wycofało jaja klatkowe z produkcji lub oferty. Biedronka, Netto, Żabka, Kaufland, MAKRO oraz Frisco.pl całkowicie wycofały już świeże jaja „trójki” ze swoich ofert.

Pełen ranking dostępny jest pod linkiem:
https://otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza/ranking-majonezow-2023

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120