10 czerwca 2020

Restauracje rezygnują z używania jaj z chowu klatkowego

Do końca 2019 roku 37 restauracji, kawiarni i firm cateringowych zadeklarowało wycofanie jajek z chowu klatkowego ze wszystkich dań najpóźniej do 2025 roku, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów oraz dbając o dobrostan zwierząt. Część z nich już nie używa “trójek” w swoich daniach.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez restauracje, kawiarnie i firmy cateringowe. Firmy deklarują nie tylko wycofanie jaj świeżych, ale też przetworzonych (masa jajowa, proszek jajeczny) oraz półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja z chowu klatkowego. Do badania zostało zaproszonych 29 firm, 12 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.

Firmy intensywnie pracują nad wdrożeniem zobowiązania w życie. Firma Columbus Coffee podaje, że zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 90%. Firma Citronex (Restauracje Picaro) informuje o zredukowaniu użycia “trójek” o 100%. Restauracja Stolica używa już tylko jajek z chowu ściółkowego, Presto Pizzeria Trattoria podaje, że zredukowała użycie jajek z chowu klatkowego o połowę, a firma North Food o 10%. Telepizza informuje, że dostawcy półproduktów, które w składzie zawierają jaja lub produkty pochodne, deklarują się wykonać zmiany do 2025 r.

Na pytanie o postęp wycofywania “trójek” nie odpowiedziała firma Sfinks, firma Wojtex udzieliła niejasnej odpowiedzi, a MJM Group widzi trudność w oszacowaniu postępu.

Wśród firm, które ogłosiły swój sukces przed tegorocznym badaniem są N31 Restaurant&Bar, Restauracja Polska Różana, Makarun Spaghetti and Salad, OptiDiet, EtnoCafe, Subway, New York Pizza Department, Dominium, Meet&Fit, 7 Street Bar&Grill oraz Sodexo.

Wycofanie jaj z chowu klatkowego deklarują także giganci branży spożywczej – Spółka AmRest, zarządzająca takimi markami jak Burger King, KFC i Pizza Hut, informuje, że nie używa się już w nich jaj “trójek”, a oficjalną decyzję ma zamiar opublikować w połowie 2020 roku. Spółka podaje, że od października 2019 roku w KFC używa się jajek z chowu alternatywnego, zarówno jak chodzi o jaja całe, jak i o produkty z wykorzystaniem proszku jajecznego. W Pizza Hut nie używa się jajek “trójek” całych, a sosy i sery są produkowane z wykorzystaniem produktów jajecznych pochodzących od kur z chowu ściółkowego lub wolnowybiegowego. Sieć McDonald’s informuje na swojej stronie internetowej, że jajka używane w jej restauracjach pochodzą z chowu ściółkowego.

Sieć restauracji spółki AmRest oraz sieć McDonald’s to, zgodnie z rankingiem Portalu Spożywczego 2019, największe sieci restauracji w Polsce. Działania tych sieci mają znaczący wpływ na rynek restauracyjny i istotnie przyczyniają się do poprawy sytuacji kur niosek – mówi Maria Madej, Menadżerka Relacji Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Liczymy na to, że już niedługo swoimi transparentnymi i publicznymi decyzjami potwierdzą swoje działania i dadzą dobry przykład dla innych restauracji w Polsce – dodaje Madej.

Firmy, które nie udzieliły odpowiedzi na ankietę: Sodexo, Impel Catering, ISS World,

Costa, Carte d’Or Cafe, Grycan, Lagardère Travel Retail, BP Polska (Wild Bean), Manekin, Da Grasso, Restauracje Krawczyk, Salad Story, Papa John’s Pizza oraz Johnny Rockets.

Podejmowane przez firmy decyzje o rezygnacji z jajek z chowu klatkowego są odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie kupowanych produktów. Według badań przeprowadzonych w lutym 2020 r. przez Centrum Badawczo Rozwojowe Biostat aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków do życia. 54,5% Polaków uważa również, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Co więcej, 58,3% Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.

Troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu, cieszymy się, że kolejne firmy to dostrzegają – mówi Maria Madej – Dziękujemy bardzo wszystkim firmom, które wzięły udział w badaniu i liczymy na to, że więcej firm pochwali się swoimi postępami w kolejnej edycji badania – dodaje Madej.

Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120