13 maja 2019

W Gdyni odbyła się pierwsza z cyklu charytatywnych wegańskich kolacji fine diningowych

W piątek 10 maja w gdyńskiej Restauracji Biały Królik odbyła się pierwsza biletowana kolacja z cyklu “Chefs For Change”, w ramach którego jedni z najlepszych polskich szefów kuchni serwują roślinne, charytatywne uczty w Gdyni, Poznaniu i Warszawie. Wydarzenie było częścią kampanii RoślinnieJemy, a całkowity dochód zostanie przeznaczony na działalność Stowarzyszenia Otwarte Klatki, walczącego o prawa zwierząt hodowlanych.

Bilety wyprzedały się tydzień przed wydarzeniem, a do kolacji zasiadło w sumie 107 gości. Dania zostały przygotowane przez ambasadorów kampanii RoślinnieJemy: Grzegorza Łapanowskiego, Marcina Popielarza, Marię Przybyszewską i Tomasza Olewskiego oraz gości specjalnych – lokalnych szefów: Rafała Koziorzemskiego (Biały Królik) oraz Jacka Koprowskiego (Restauracja Fino). Partnerami projektu są firmy: TomGast, Lilu Fruits, Urban Vegan, Pracownia red Wine & Whisky oraz Zakwasownia, które charytatywnie wspierają “Chefs For Change”, dostarczając na każdą z kolacji kolejno: elegancką zastawę, składniki kolejnych dań, wegańskie wina i ekologiczne zakwasy.

W trakcie wieczoru odbyła się również cicha aukcja sztuki, podczas której goście licytowali m.in. ilustracje Anny Rudak i Dagmary Lipki, zdjęcia fotografki i aktywistki prozwierzęcej – Eli Radzikowskiej, ręcznie uszytą saszetkę od “Acosiedziwisz” czy “las w słoiku” od gdańskiej kwiaciarni Flora Muzyka. W sumie dzięki wydarzeniu udało się zebrać ponad 7 tysięcy złotych, które trafią na konto Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

– Jesteśmy niezmiernie dumni, że możemy uczestniczyć w takim epokowym wydarzeniu, bo to trochę zmienia podejście do samego jedzenia wśród wszystkich zainteresowanych – nie tylko wegan, ale ludzi, którzy lubią po prostu dobrze zjeść – mówił w trakcie kolacji Marcin Popielarz, Chef Patron Restauracji Biały Królik, zwycięzca Plebiscytu S.Pellegrino Young Chef na najlepszego młodego szefa kuchni Europy Środkowo-Wschodniej.

W piątkowym menu pojawiły się m.in. fermentowany szparag z emulsją z czosnku niedźwiedziego i majonezu wegańskiego, młoda biała kapustka z prażoną kaszą gryczaną i siemieniem lnianym, chłodnik z zielonego ogórka z marynowanymi białymi szparagami, risotto z kaszy pęczak z grzybami, zielonymi szparagami, botwiną, pieczoną szalotką, kalarepą i pieczonymi kawałkami boczniaka i kremowa panna cotta na mleczku kokosowym z koprem włoskim w kilku postaciach.

– To zmiana w myśleniu i w podejściu do jedzenia. W kontekście tego by było ono dobre dla nas i dla planety – mówił Grzegorz Łapanowski, pomysłodawca i założyciel Fundacji Szkoła Na Widelcu, właściciel Food Lab Studio, kucharz, prowadzący polskiej edycji programu Top Chef, ambasador akcji #RoślinnePoniedziałki – Przez wiele lat nikt o tym nie mówił i nikt się nad tym nie zastanawiał. Wykorzystywaliśmy zasoby do granic możliwości, nie zważając na to jakie będą konsekwencje. Okazuje się jednak, że doszliśmy do momentu kiedy widzimy, że planeta nie daje rady. Co ważne, nie jest to opinia grupy ekologów, wegan czy społeczników – to jest refleksja naukowców na całym świecie. To co my robimy jest formą zaangażowania, które powinna mieć cała branża gastronomiczna – dodał.

Zainteresowane osoby mogą wziąć udział w jednej z dwóch kolejnych, zaplanowanych w tym roku kolacji “Chefs For Change”: w Poznaniu (14 maja, Concordia Taste) oraz Warszawie (2 października).

Więcej informacji oraz link do zakupu biletów znaleźć można na stronie internetowej projektu.

Zdjęcia (autorka: Joanna Ogórek):

https://drive.google.com/drive/folders/1x354ziBrijqiSmkfAkRMm_Jl8kKb_rM-?usp=sharing

O kampanii RoślinnieJemy

Celem kampanii Roślinniejemy jest wsparcie producentów żywności, sieci handlowych, właścicieli restauracji we wprowadzaniu oraz promowaniu roślinnych produktów i dań. Swoje działania Roślinniejemy opiera na badaniach rynku, społecznych ankietach oraz rzetelnej wiedzy z zakresu kuchni roślinnej i najnowszych światowych trendów. W ramach kampanii Roślinniejemy prowadzona jest także akcja “Roślinne poniedziałki” inspirowana brytyjskim “Meatless Mondays”, której celem jest zachęcenie odbiorców do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych raz w tygodniu.

https://roslinniejemy.org/

Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia:

imm-logo-poziom_72dpi_0.jpg

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120