Grono członków międzynarodowego programu Sklepy Wolne Od Futer właśnie przekroczyło 750 marek i projektantów z całego świata. Aby uczcić tę okrągłą liczbę, strona internetowa oraz identyfikacja wizualna kampanii zostały odświeżone. Tylko w Polsce w ostatnim czasie do programu przystąpiło pięć nowych brandów.
Marki i projektanci z całego świata nie mają wątpliwości – w modzie nie ma dłużej miejsca na naturalne futra. Zarówno ze względu na dobro zwierząt, które są hodowane w strasznych warunkach powodujących cierpienie fizyczne i psychiczne, jak i ze względu na środowisko naturalne zanieczyszczane przez fermy i zakłady zajmujące się obróbką futer.
Pomóż nam odesłać futro do historii: Czas na zakaz
Właśnie dlatego grono Sklepów Wolnych Od Futer powiększa się z każdym dniem. Do międzynarodowego programu przystąpiły do tej pory tak znane marki i projektanci, jak Giorgio Armani, HUGO BOSS, H&M oraz hiszpański Inditex, właściciel sieci Zara, Massimo Dutti, Bershka czy Pull&Bear, a ostatnio również Net-a-Porter, najważniejszy butik online z markami luksusowymi, który uważany jest za świątynię mody.
Moda wolna od futer
Odświeżone logo oraz międzynarodowa strona internetowa programu z wyszukiwarką marek i projektantów Fur Free Retailer wykorzystują wizerunek lisa będący znakiem etycznej i odpowiedzialnej mody. Inicjatywa Sklepy Wolne Od Futer (ang. Fur Free Retailer) powstała w 2006 roku. Obecnie program jest prowadzony w ponad 20 krajach na całym świecie przez stowarzyszenie Fur Free Alliance, które zrzesza organizacje zajmujące się ochroną i prawami zwierząt. W Polsce od 2013 roku program koordynuje Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
Cel programu jest dwojaki. Z jednej strony chodzi o zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek odzieżowych w kwestii naturalnych futer, a z drugiej o przekonanie jak najwięcej przedstawicieli świata mody do przyjęcia polityki fur-free. W ten sposób program promuje wycofywanie ze sklepów odzieży i dodatków z naturalnymi futrami, zaś konsumentom umożliwia podejmowanie świadomych i etycznych decyzji zakupowych.
Polska moda na światowym poziomie
Wśród polskich marek, które dołączyły do programu, są zarówno najwięksi gracze rynkowi (Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay znajdujące się w portfolio firmy LPP, a także Solar czy PROSTO), jak i popularne marki streetwearowe, mniejsze brandy z modą alternatywną i wegańską oraz uznani projektanci (m.in. Risk made in Warsaw, Evokaii, HEROESQUE, Hultaj Polski, Vegemoda, Viola Śpiechowicz i Pat Guzik). Wszyscy członkowie programu rozumieją, że hodowla i zabijanie zwierząt na futra, przy aktualnym poziomie innowacji w branży i dostępności różnorodnych materiałów, są po prostu nieetyczne i niepotrzebne.
– Udział w programie to nasza naturalna reakcja na warunki związane z hodowlą zwierząt w Polsce. Zdecydowanie sprzeciwiamy się istnieniu hodowli wspierających masową produkcję futer w świecie mody, a otwarta dezaprobata wobec ich sprzedaży jest zgodna nie tylko z polityką Solar, ale też z postawą naszych świadomych klientek. W ten sposób chcemy pomagać im w dokonywaniu etycznych wyborów. Nasza decyzja o przystąpieniu do programu została bardzo dobrze odebrana przez nasze klientki, a udział w kampanii niewątpliwie przekłada się na pozytywny odbiór naszej marki – wyjaśnia Aleksandra Danel, wiceprezes Solar Company.
Polacy nie chcą futer
Rezygnacja z futer to dla wielu marek naturalny krok, za którym stoi zarówno odpowiedzialność społeczna, jak i pozytywny wizerunek. Nie bez znaczenia jest również opinia konsumentów. – Aż 66% Polaków popiera wprowadzenie zakazu hodowli na futra – tak wynika z raportu Instytutu Badania Opinii Homo Homini z 2015 roku. Oznacza to, że dla 2/3 społeczeństwa etyczny skład odzieży i dodatków jest istotny, a zawartość futer może być powodem do rezygnacji z zakupu – tłumaczy Aleksandra Majchrzak, koordynatorka programu Sklepy Wolne Od Futer ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
– Decyzja o zaangażowaniu się w inicjatywę Sklepy Wolne Od Futer była dla nas naturalnym krokiem, zarówno pod względem biznesowym, jak i w kontekście odpowiedzialności społecznej. Mamy świadomość, że możemy być wzorem do naśladowania na polskim rynku mody, dlatego chcemy dawać dobry przykład pozostałym firmom. Jesteśmy również przekonani, że zrównoważony rozwój na każdym szczeblu naszej działalności jest ważny dla odbiorców. Całkowita rezygnacja z wykorzystania naturalnych futer w markach LPP, spotkała się z aprobatą naszych pracowników i klientów – podkreśla Ania Miazga, Koordynatorka ds. CSR w LPP.
W ostatnim czasie grono polskich Sklepów Wolnych Od Futer poszerzyli: projektantka Anna Dudzińska, której znakiem rozpoznawczym są robione z pasją swetry i dodatki z wełny, marka OAK BAGS oferująca torby z naturalnego korka, Try.It.On i ich minimalistyczne plecaki, worki i tornistry, a także Mia Vertone tworząca swetry z włóczek roślinnych lub pozyskanych z recyklingu oraz sklep Ananas z wegańską odzieżą, obuwiem i kolorowymi dodatkami.
Firmy zainteresowane przystąpieniem do programu zapraszamy do odwiedzenia polskiej strony internetowej : Sklepy Wolne od Futer
Photo by Allyson Johnson on Unsplash