Dzięki staraniom wielu zaangażowanych osób i rosnącego poparcia społeczeństwa, w 2019 r. udało się osiągnąć naprawdę wiele dobrego w kwestii ochrony i dobrostanu zwierząt. Jakie dokonania udało się wypracować? Jakimi sukcesami możemy się cieszyć? Tego, a także wiele więcej, dowiesz się z poniższego artykułu. Miłej lektury!
Zmiana nr 1- Auchan Polska wycofuje ze sprzedaży żywe karpie!
To sukces, który w czasie okołoświątecznym cieszy wyjątkowo mocno. Od roku 2019 nie będzie można zakupić żywych ryb w żadnym markecie tej sieci. Jest to kolejna firma, która zdecydowała się na ten krok i wzięła pod uwagę cierpienie zwierząt. Decyzja ta podyktowana była oczekiwaniami samych klientów, którzy często byli świadkami męczarni zwierząt. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i z roku na rok mniej chętnie podchodzą do zakupu żywych karpi. Argument, że sprzedaż oraz kupno karpia jest polską tradycją, którą powinno się kultywować, jest coraz częściej podważany, właśnie z uwagi na fakt z jak wielkim cierpieniem ryb się wiąże. W ślady za Auchan Polska poszedł Kaufland, który zadeklarował, że w 2020 r. okresie świąt Bożego Narodzenie nie będzie sprzedawał żywych karpi.
Tesco we wrześniu 2019 r. oficjalnie poinformowało, że wycofuje się ze sprzedaży żywych karpi. Niestety, jak się wkrótce okazało, dotyczy to jedynie hal sprzedażowych, a na parkingach pod marketami prowadzony jest handel rybami. Nie da się ukryć, że postawa Tesco jest niespójna i może być myląca dla konsumenta. Decyzji o wycofaniu żywych karpi ze swojej oferty nie podjął jeszcze m.in. Carrefour i E. Leclerc.
Zmiana nr 2 – przyszłość wolna od futra naturalnego
Przez wzgląd na argumenty natury etycznej oraz kwestie środowiskowe, coraz więcej krajów decyduje się na zakaz hodowli zwierząt na futra. 17 października 2019 roku do tych państw jako kolejna dołączyła Słowacja. Zakaz ma wejść w życie w 2021 r.
Z kolei Serbia, po 10-letnim okresie przejściowym, ostatecznie wprowadziła zakaz hodowli zwierząt futerkowych – jest to dużym krokiem naprzód w kierunku dobrobytu zwierząt w całej Europie Południowo Wschodniej. Pożądane zmiany zachodzą również poza Europą – Kalifornia stała się pierwszym stanem w USA, który zakazał sprzedaży futer. Nowe prawo wejdzie w życie 2023 r.
Co więcej, dzięki kampanii Sklepy Wolne Od Futer promującej wyłącznie sprzedawców, którzy zobowiązali się pisemnie do niesprzedawania naturalnych futer oraz wszelkich dodatków futrzanych, aż 19 polskich marek w przeciągu ostatniego roku zdecydowała się na dołączenie do programu i wsparcie akcji. Były to takie znane marki jak Vistula, W. Kruk, Big Star czy Diverse. Aktualnie do programu na całym świecie należy blisko 1000 firm, marek oraz projektantów. Oznacza to, że moda staje się coraz bardziej etyczna, a prozwierzęcą postawę docenia coraz większa grupa klientów.
Jako Stowarzyszenie Otwarte Klatki w minionym roku przeprowadziliśmy interwencję na fermie w Goliszowie, podczas której udało się uratować 8 lisów. Na fermie w Karskach uratowaliśmy lisa Maćka, który po walce z infekcją i amputacji nogi, trafił do nowego domu. Warto również wspomnieć o inicjatywie Tydzień bez Futra – w listopadzie w całej Polsce zorganizowane zostały wydarzenia, z których cały dochód został przeznaczony na walkę z przemysłem futrzarskim.
Zmiana nr 3 – rezygnacja z jaj z chowu klatkowego
W 2019 r. kontynuowane były rozmowy oraz negocjacje z firmami na temat jajek “trójek”, czyli tych pochodzących od kur niosek żyjących w ogromnym ścisku, bez dostępu do światła naturalnego i często cierpiących na zaawansowaną osteoporozę. W związku z tym ogromnie cieszy nas decyzja sieci Biedronka, która zobowiązała się do wycofania jaj klatkowych sprzedawanych w skorupkach do 2025 roku. W dalszym ciągu są prowadzone negocjacje co do produktów własnych Biedronki, w których skład wchodzą jaja.
Podobnie sklepy Dino Polska podjęły decyzję w sprawie rezygnacji ze sprzedaży w swoich marketach jaj pochodzących od kur z chowu klatkowego. Firma deklaruje zakończenie procesu ich wycofywania nie później niż do 2025 r.
Kilka dużych przedsiębiorstw z branży hotelarskiej również podjęły działania w tej sprawie. Największa sieć hoteli na świecie – Wyndham, wydała w tym roku oficjalną deklarację, zobowiązującą do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego ze składu wszystkich produktów i dań serwowanych w swoich hotelowych restauracjach. Firma zobligowała się także do przygotowywania corocznych raportów dotyczących postępów przedsięwzięcia. Podobną decyzję podjęła sieć hotelarska Spa Dr Irena Eris oraz Radisson, który zadeklarował się do wycofania jajka z chowu klatkowego ze wszystkich swoich 1400 lokalizacji.
Zmiana nr 4 – KFC i Sodexo wymaga wyższych norm dobrostanowowych
Popularna amerykańska sieć fast-foodów w tym roku udowodniła, że jest otwarta na zmiany i chętnie szuka ekologicznych alternatyw. W czerwcu KFC wprowadziło roślinnego burgera The Imposter. Sieć nie zaprzestała jednak na poszerzaniu swojego menu, podpisała porozumienie dotyczące dobrostanu kurczaków i zobowiązała się wprowadzić do 2026 r. wyższe standardy, które poprawią komfort życia zwierząt. Decyzja obowiązywać będzie na terenie Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, Holandii, Belgii i Szwecji. Losem kurczaków zainteresowała się też marka Sodexo, która również ogłosiła wprowadzenie wyższych norm dobrostanowych. W praktyce oznacza to, że zarówno KFC, jak i Sodexo, będzie wymagało od swoich dostawców m.in. zmniejszenia zagęszczenia na fermach, rezygnacji z ras szybko rosnących oraz zapewnienia kurom dostępu do naturalnego światła i grzęd.
Zmiana nr 5 – rosnąca popularność diety roślinnej
Ponad połowa Polaków wykazuje skłonność do ograniczenia spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome nie tylko zdrowotnych korzyści płynących z diety roślinnej, ale również klimatycznych. Ten trend nie mógł nie zostać niezauważony przez duże marki, co przyczyniło się zwiększonej dostępności i różnorodności wszelkich produktów skierowanych do osób chcących ograniczyć czy zrezygnować z produktów odzwierzęcych. Roślinne odżywianie przestało być wyzwaniem – pasty i napoje roślinne, wegańskie słodycze, lody czy dania gotowe można dziś dostać praktycznie w każdym markecie, a nawet na stacji benzynowej.
Chcesz spróbować diety roślinnej?
Podejmij 22-dniowe wyzwanie Vegan Challenge! Otrzymasz jadłospisy, porady i opiekę mentora.
Dowiedz się więcej!Miniony rok przyniósł za sobą dużo pozytywnych zmian, jednak jesteśmy świadomi, że jest jeszcze dużo do zrobienia. Dlatego cały czas szukamy rozwiązań, które zwiększą w przyszłości dobrostan zwierząt. Dziękujemy Wam za wszelkie wsparcie i zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera, dzięki któremu będziecie zawsze na bieżąco z działaniami Otwartych Klatek.