17 lutego 2021 jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych marek odzieży sportowej, Adidas, ogłosiła dołączenie do kampanii Sklepy Wolne od Futer. Jest to tym bardziej szczególne wydarzenie, ponieważ Adidas jest dokładnie 1500 marką, która zdecydowała się stanąć po stronie mody etycznej i wolnej od cierpienia zwierząt futerkowych.

Lisy uratowane z fermy w Durzynie są już bezpieczne w nowym domu; fot. Andrew Skowron

„Adidas jest liderem w temacie zrównoważonego rozwoju we wszystkich obszarach oferty swoich produktów oraz w całej swojej działalności biznesowej. Już od 2018 roku pozyskujemy bawełnę z bardziej zrównoważonych źródeł, od 2024 będziemy używać wyłącznie poliestru z recyklingu, a w tym roku wprowadzimy na rynek pierwsze buty do biegania, które będą mogły być poddane recyklingowi. Równocześnie rośnie liczba wegańskich produktów z trzema paskami; od zeszłego roku, na przykład, popularne tenisówki Stan Smith oraz Superstar są dostępne w wersjach wegańskich. Trwała rezygnacja z futra podkreśla nasze zaangażowanie w poszukiwanie i rozwój ekologicznych materiałów” – mówi Frank Henke, starszy wiceprezydent ds. zrównoważonego rozwoju firmy Adidas. 

Pomimo że Adidas nigdy w swojej ofercie nie miał futer, podpisanie takiej deklaracji jest bardzo istotne i stanowi kamień milowy zarówno dla programu Sklepy Wolne od Futer, jak i dla całego przemysłu modowego. 

Adidas
Uratowana lisica Franka w nowym domu, fot. Andrew Skowron

Dlaczego ważne jest, żeby marki niesprzedające futer także dołączyły do kampanii?

Podpisanie deklaracji oznacza obietnicę marki wobec konsumentów, że w przyszłości nie zacznie sprzedawać ubrań zawierających elementy futrzane, a także stanowi oficjalne stanowisko firmy dotyczące dobrobytu zwierząt. 

Ze względu na rosnącą świadomość społeczną wyraźne i stanowcze odcięcie się od wykorzystywania futer nie pozostaje bez znaczenia dla ogromnej liczby klientów. Natomiast informacja, które firmy należą do kampanii, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje konsumenckie. 

Ponadto w ten sposób marka wyznacza trend rezygnacji z wykorzystywania futer naturalnych, dzięki czemu w przyszłości kolejne marki z pewnością zdecydują się na podobny krok. Jednocześnie kształtuje to kierunek, w którym będzie zmierzać moda w ciągu najbliższych kilkunastu lat. 

Adidas
Lisy uratowane z fermy w Durzynie, fot. Andrew Skowron

Ochnik, wycofaj futra!

Niestety wciąż wiele marek nie zdecydowało się zrezygnować z futer naturalnych. Jedną z nich jest Ochnik, przeciw któremu właśnie prowadzimy kampanię, mającą na celu przekonanie firmy do opowiedzenia się po stronie zwierząt i etycznych praktyk modowych.