Czy Polki i Polacy uważają, że trzymanie kur w klatkach jest dla nich odpowiednie? Czym kierują się przy zakupie jaj? Czy popierają zakaz chowu klatkowego? O tym, co ankietowani myślą o chowie klatkowym kur, dowiesz się z tego wpisu.
Chów klatkowy nie zapewnia odpowiednich warunków do życia
W grudniu 2024 roku Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat przeprowadziło badanie opinii publicznej na temat hodowli klatkowej kur niosek.
Aż 8 na 10 badanych uznało, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia im odpowiednich warunków do życia. Co istotne, ponad połowa stanowczo zgadza się z tą opinią, co pokazuje, jak silne są głosy krytyczne wobec tej praktyki.

Przekonania dotyczące chowu klatkowego są tak mocne, że aż 69% Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu hodowli klatkowej kur. Tak wysoki wynik utrzymuje się już od kilku lat. Niestety w Polsce wciąż 70% kur niosek jest utrzymywanych w systemie klatkowym.

Konsumenci gotowi zapłacić więcej
Prawie 3/4 ankietowanych przyznało, że przy zakupie jaj są dla nich istotne warunki chowu kur, które je znoszą.

Co więcej, z badań wynika, że 66,9% Polaków deklaruje gotowość do zapłacenia wyższej ceny za jaja lub produkty z jajami pochodzącymi z chowu oferującego kurom lepsze warunki. Taki wynik pokazuje, że społeczeństwo zaczyna przedkładać jakość i etykę produkcji nad niższą cenę.

Konkretne oczekiwania wobec firm
Prawie 7 na 10 Polek i Polaków (67,4%) sądzi, że z jajek z chowu klatkowego powinny zrezygnować restauracje, markety i producenci żywności. Oczekiwania konsumentów są więc jasne, a firmy zdają sobie z nich sprawę. Już 170 firm zobowiązało się do wycofania jaj klatkowych do końca 2025 roku, a około 40% z nich już te zobowiązania spełniło.

Dodatkowo, 78,4% Polaków oczekuje, że firmy deklarujące wycofanie „trójek” powinny publicznie dzielić się informacjami na temat postępu w tym procesie.

Jak możesz pomóc?
Pomimo rosnącej świadomości na temat cierpienia zwierząt w chowie klatkowym ten system wciąż dominuje w Polsce. Rok 2025 ma szansę być przełomowy, ponieważ to termin realizacji wielu zobowiązań rezygnacji z jaj z chowu klatkowego. Dlatego to właśnie teraz Twoje zaangażowanie ma ogromną moc! Wejdź na www.jakonetoznosza.pl i pokaż firmom, że nie kupujesz jajek klatkowych i nie akceptujesz cierpienia kur w klatkach. Każda taka deklaracja to jasny sygnał dla firm, że nadszedł czas na konkretne zmiany!