Alexander McQueen i Balenciaga dołączyli do międzynarodowego programu Fur Free Retailer, który w Polsce działa pod nazwą Sklepy Wolne od Futer.

Uratowane lisy
Lisy uratowane z fermy futrzarskiej przez aktywistów Otwartych Klatek; fot. Andrew Skowron

Futra wyszły z mody

Branża modowa stale się zmienia, a do obecnych trendów należy odchodzenie od futer naturalnych. Należące do koncernu Kering luksusowe marki Balenciaga i Alexander McQueen nie będą już używać futer. Jednocześnie są jednymi z ostatnich marek należących do globalnego holdingu, które zdecydowały się na ten krok. Wcześniej takie decyzje podjęły Gucci i Bottega Veneta.

Większość naszych marek nie używa już futra zwierzęcego do produkcji odzieży” –czytamy w oświadczeniu Kering. – Dotyczy to również Alexandra McQueen i Balenciagi.

Konsumenci nie chcą futer

Opinia publiczna na różnych szerokościach geograficznych opowiada się za modą wolną od cierpienia zwierząt. Dla brytyjskiego projektanta Lee Alexandra McQueen i reprezentantów spółki Kering SA ten głos nie pozostaje obojętny. Organizacja Humane Society International przeprowadziła w zeszłym roku badanie konsumenckie, które pokazało, że dla aż 93% Brytyjczyków noszenie prawdziwych futer jest nie do przyjęcia, z kolei 73% chciałoby wprowadzenia zakazu ich sprzedaży.

Norki amerykańskie
Ranne norki na fermie futrzarskiej w Góreczkach

Ogłoszenie o braku futra zostało ogłoszone w dokumencie Kering Universal Registration 2020, który brzmi:

Większość Domów Grupy nie używa futra. Na przykład Gucci jest częścią programu Fur Free Retailer i zakazał używania futer w całej swojej ofercie od czasu jej kolekcji wiosna / lato 2018. Balenciaga, Alexander McQueen i MCQ również nie używają już futer w swoich kolekcjach ”. 

Lisy
Lisy na fermie futrzarskiej; fot. Andrew Skowron

Moda przyszłości jest wolna od cierpienia

W obliczu zobowiązań głównych marek, takich jak Michael Kors, Versace i Chanel, a także przełomowej decyzji Alexandra McQueena i Balenciagi, jest jasne, że moda odwraca się od okrutnego i niepotrzebnego handlu futrami.

Już ponad 1500 marek na całym świecie zaangażowało się w dobrostan zwierząt i dołączyło do międzynarodowego programu Fur Free Retailer, wysyłając silny sygnał, że nie ma przyszłości dla futer zwierzęcych w modzie. W Polsce decyzję o przystąpieniu do programu Sklepy Wolne od Futra podjęło ponad 100 rodzimych marek. Są to między innymi Deni Cler, Simply, Reserved cz Ryłko.

Autorka tekstu: Dorota Wróbel