Od 26 sierpnia oficjalna polityka na stronie internetowej Biedronki informuje nas o tym, że sieć zobowiązała się do wycofania z oferty świeżych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Już nie tylko marki własnej, jak miało to miejsce wcześniej, ale wszystkich sprzedawanych jaj – nastąpi to do końca 2025 roku. Jest to ważny krok w stronę poprawy dobrostanu kur niosek!
Kilkumiesięczna kampania
Od kwietnia do lipca prowadziliśmy kampanię skierowaną do konsumentów i klientów Biedronki. Miała ona na celu skłonienie firmy do wznowienia rozmów i poinformowanie klientów sklepu, że w przeciwieństwie do innych sieci, na swojej stronie internetowej Biedronka zobowiązała się do wycofania jedynie tych jaj klatkowych, które są sprzedawane pod marką własną. O poszerzeniu deklaracji zarówno o jajka „obcych” marek jak i produkty marki własnej (czyli żywność produkowaną przez Biedronkę, w której są jajka) rozmawialiśmy z firmą między innymi w czerwcu 2018 roku.
W związku z ciszą w tej sprawie po stronie firmy, a także dobiegającymi z mediów informacjami o obecności jaj marek „cudzych” zatrutych salmonellą w ofercie Biedronki, zdecydowaliśmy się na kampanię. Przez ten czas zorganizowaliśmy liczne akcje informacyjne w największych polskich miastach. Po wielu tygodniach bez odpowiedzi, Biedronka skontaktowała się z nami po proteście przed ich biurem w Warszawie. 5 sierpnia odbyło się spotkanie, w wyniku którego udało nam się ustalić, że firma poszerzy treść oficjalnej deklaracji. Obejmuje ona teraz wszystkie świeże jaja „trójki”, nie tylko te z marki własnej.
Biedronka wycofa świeże “trójki”. Czy to już koniec działań?
Bardzo cieszymy się, że największa sieć handlowa w Polsce zdecydowała się na podjęcie tak pozytywnej dla zwierząt decyzji. Nie jest to jednak koniec naszych działań. Nadal prowadzimy rozmowy w kwestii jajek z chowu klatkowego będących składnikiem produktów własnych Biedronki. W chwili obecnej nie mamy informacji o decyzji Biedronki w tej sprawie, ale będziemy informować gdy tylko ulegnie to zmianie. Mamy ogromną nadzieję, że Biedronka postanowi całkowicie zrezygnować z jajek pochodzących z najokrutniejszego z chowów, tak jak zrobił to LIDL, Makro oraz Kaufland.
Dlaczego wcześniejsza deklaracja nie była wystarczająca?
Biedronka już dwa lata temu zobowiązała się do wycofania świeżych jaj „trójek” z oferty marki własnej do 2025 roku. Słowa „z marki własnej” były jednak kluczowe, bo bo nie gwarantowały, że ze sprzedaży znikną wszystkie jajka klatkowe. Więcej na ten temat możecie przeczytać w tym tekście.
Dlaczego jest to tak ważne?
Decyzje firm o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego odmieniają los milionów kur niosek. Zależy nam, jak i dziesiątkom innych organizacji w koalicji Open Wing Alliance by decyzje firm były sformułowane w sposób przejrzysty. Dodatkowo, by upewnić się, że w 2025 roku faktycznie wszystkie firmy i sklepy spożywcze wycofają jajka „trójki” wszystkich prosimy o to samo i staramy się traktować jednakowo. Więcej o tym, dlaczego prawidłowe sformułowanie deklaracji jest tak ważne możecie przeczytać tutaj.
Tekst: Aleksandra Łapucka