Od 26 sierpnia oficjalna polityka na stronie internetowej Biedronki informuje nas o tym, że sieć zobowiązała się do wycofania z oferty świeżych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Już nie tylko marki własnej, jak miało to miejsce wcześniej, ale wszystkich sprzedawanych jaj – nastąpi to do końca 2025 roku. Jest to ważny krok w stronę poprawy dobrostanu kur niosek!

Biedronka wycofa

Fot. Andrew Skowron

Kilkumiesięczna kampania

Od kwietnia do lipca prowadziliśmy kampanię skierowaną do konsumentów i klientów Biedronki. Miała ona na celu skłonienie firmy do wznowienia rozmów i poinformowanie klientów sklepu, że w przeciwieństwie do innych sieci, na swojej stronie internetowej Biedronka zobowiązała się do wycofania jedynie tych jaj klatkowych, które są sprzedawane pod marką własną. O poszerzeniu deklaracji zarówno o jajka „obcych” marek jak i produkty marki własnej (czyli żywność produkowaną przez Biedronkę, w której są jajka) rozmawialiśmy z firmą między innymi w czerwcu 2018 roku.

W związku z ciszą w tej sprawie po stronie firmy, a także dobiegającymi z mediów informacjami o obecności jaj marek „cudzych” zatrutych salmonellą w ofercie Biedronki, zdecydowaliśmy się na kampanię. Przez ten czas zorganizowaliśmy liczne akcje informacyjne w największych polskich miastach. Po wielu tygodniach bez odpowiedzi, Biedronka skontaktowała się z nami po proteście przed ich biurem w Warszawie. 5 sierpnia odbyło się spotkanie, w wyniku którego udało nam się ustalić, że firma poszerzy treść oficjalnej deklaracji. Obejmuje ona teraz wszystkie świeże jaja „trójki”, nie tylko te z marki własnej.

Biedronka wycofa świeże “trójki”. Czy to już koniec działań?

Bardzo cieszymy się, że największa sieć handlowa w Polsce zdecydowała się na podjęcie tak pozytywnej dla zwierząt decyzji. Nie jest to jednak koniec naszych działań. Nadal prowadzimy rozmowy w kwestii jajek z chowu klatkowego będących składnikiem produktów własnych Biedronki. W chwili obecnej nie mamy informacji o decyzji Biedronki w tej sprawie, ale będziemy informować gdy tylko ulegnie to zmianie. Mamy ogromną nadzieję, że Biedronka postanowi całkowicie zrezygnować z jajek pochodzących z najokrutniejszego z chowów, tak jak zrobił to LIDL, Makro oraz Kaufland.

Biedronka wycofa

Fot. Andrew Skowron

Dlaczego wcześniejsza deklaracja nie była wystarczająca?

Biedronka już dwa lata temu zobowiązała się do wycofania świeżych jaj „trójek” z oferty marki własnej do 2025 roku. Słowa „z marki własnej” były jednak kluczowe, bo bo nie gwarantowały, że ze sprzedaży znikną wszystkie jajka klatkowe. Więcej na ten temat możecie przeczytać w tym tekście.

Dlaczego jest to tak ważne?

Decyzje firm o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego odmieniają los milionów kur niosek. Zależy nam, jak i dziesiątkom innych organizacji w koalicji Open Wing Alliance by decyzje firm były sformułowane w sposób przejrzysty. Dodatkowo, by upewnić się, że w 2025 roku faktycznie wszystkie firmy i sklepy spożywcze wycofają jajka „trójki” wszystkich prosimy o to samo i staramy się traktować jednakowo. Więcej o tym, dlaczego prawidłowe sformułowanie deklaracji jest tak ważne możecie przeczytać tutaj.
Tekst: Aleksandra Łapucka