Marzec okazał się przełomowym momentem dla poprawy losu kurczaków hodowanych na mięso w Danii. Niemiecka sieć sklepów LIDL, jako jeden z największych i najbardziej znanych dyskontów występujących w Europie, podjęła w duńskim oddziale decyzję o wycofaniu ze sklepowych półek mięsa z szybko rosnącej rasy brojlerów.
Jest to ogromny krok w walce o poprawę dobrostanu tych zwierząt. Duński LIDL jest siecią detaliczną, która podpisała European Chicken Commitment, ale również pierwszą siecią w kraju, która podjęła decyzję o wycofaniu tego rodzaju mięsa.
Spośród wszystkich lądowych zwierząt hodowlanych, to właśnie kurczaki są hodowane w największej ilości. W związku z tym taka zmiana ma wielki wpływ na życie milionów brojlerów. Jednak jak przekonuje Rasmus Pape, dyrektor handlowy LIDLA, chęć poprawy dobrostanu zwierząt nie kończy się na tej jednej decyzji.

fot: A. Skowron
Dlaczego European Chicken Commitment jest tak ważny?
Zarówno Stowarzyszenie Otwarte Klatki, jak i inne organizacje walczące o zwiększenie dobrostanu zwierząt hodowlanych, od lat zajmują się nagłaśnianiem nieetycznych, powodujących zbędne cierpienie praktyk stosowanych przy uboju i hodowli kurczaków. Określenie podstawowych problemów pozwoliło stworzyć European Chicken Commitment, czyli dokument zawierający wymogi dobrostanowe, dzięki którym życie zwierząt hodowanych na mięso może ulec poprawie.
Moment, w którym sieci handlowe i restauracje wymagają od swoich dostawców spełnienia określonych wymagań dotyczących hodowli brojlerów, jest krokiem do realnej zmiany na rzecz poprawy losu tych zwierząt.
Przeczytaj także: Frankenkurczaki – najbardziej skrzywdzone zwierzęta na świecie

fot: A. Skowron
Jak wygląda sytuacja w Polsce?
Do firm, które zdecydowały się na spełnienie wymogów ECC w Polsce należą: SODEXO, IKEA, NESTLE, DANONE, Dr. Oetker, FROSTA, Compass Group, Grupa Accor i Orbis, Frisco.pl, Kraft Heinz, Unilever. Wszystkie firmy zamierzają wywiązać się ze swoich zobowiązań nie później niż do końca 2026 r.
W 2019 r. lista powiększyła się o kolejne 8 firm, z czego wynika, że chęć zawarcia dobrostanu brojlerów w politykach odpowiedzialności społecznej firm wzrasta.
Jak wygląda sytuacja na świecie?
Świat również nie pozostaje w tyle i kolejne firmy decydują się na wyeliminowanie ze swojego łańcucha dostaw okrutnych praktyk związanych hodowlą. Należą do nich m.in.: Subway, Carnival czy KraftHeinz.

fot: A.Skowron
Niestety, niektóre firmy, takie jak LIDL czy KFC, nie posiadają takiej polityki w Polsce, a Subway, chociaż wspiera poprawę losu kurczaków hodowanych na mięso w USA oraz w Kanadzie, nie zdecydował się na podjęcie podobnego kroku na kontynencie europejskim.
Autorka: Martyna Kiełbasa