Po przeszło dwóch latach prowadzenia rozmów z firmami na temat wycofania jaj klatkowych przyszedł czas na pierwsze podsumowania. Co zmieniło się od tego czasu? Jak wygląda rynek jajeczny w Polsce i na świecie? Na te oraz inne pytania znajdziecie odpowiedź w najnowszym raporcie poświęconym analizie zmian na rynku spożywczym.Od 2016 r. nakłaniamy sieci handlowe, restauracje, cateringi, hotele i producentów żywności do wycofania jaj klatkowych z oferty oraz łańcucha produkcji. W tym czasie przeszło 120 firm zdecydowało się na rezygnację z tzw. „trójek”.

Decyzje firm w Polsce

Poprawa norm dobrostanowych kur niosek stała się podstawą polityki odpowiedzialności społecznej wielu firm. Aż 9 z 10 największych sieci handlowych posiadających w ofercie jajka wycofuje je z chowu klatkowego. Do końca 2018 r. aż 114 firm w Polsce ogłosiło wycofania jaj klatkowych z oferty. Wśród tych firm jest 40 producentów żywności (w tym piekarni, producentów dań gotowych i majonezów), 31 sklepów i sieci handlowych, 32 sieci restauracyjnych, kawiarni i cateringów oraz 11 sieci hotelarskich.

Podział firm ze względu na branże – deklaracje wycofania jaj 3 w Polsce

Zdecydowana większość firm w Polsce deklaruje, że jajka klatkowe zostaną wycofane najpóźniej w 2025 r. Część firm, np. Carrefour oraz Piekarnie Lubaszka, rozdzieliły proces wycofywania jaj klatkowych na dwa etapy – w zależności od typu używanych jajek (jajka świeże marki własnej lub innych marek, jajka będące składnikiem produktów).

Przeczytasz o tym tutaj.
Zgodnie z wynikami ankiety aż 8 firm potwierdza, że jajka klatkowe zostały już teraz wycofane z ich oferty. Wśród tych firm jest Etno Cafe, hotele B&B, ELMA, OptiDiet, Colian, Restauracja, Stolica, SODEXO oraz Frisco.pl.

Decyzje firm na świecie

Dzięki pracy członków koalicji Open Wing Alliance, która zrzesza dziś przeszło 50 organizacji działających na rzecz poprawy losu zwierząt hodowlanych, trend wycofywania jaj z chowu klatkowego widoczny jest nie tylko w Polsce, lecz w znacznej części świata.
Zgodnie z danymi Chicken Watch z 2019 r. już ponad 1500 firm na świecie zdecydowało się na rezygnację z jaj i/lub produktów jajecznych pochodzenia klatkowego. Część przyjętych deklaracji to polityki globalne, czyli obejmujące wszystkie lokalizacje firmy o międzynarodowym zasięgu.

Deklaracje wycofania jaj 3 na świecie

Wśród firm, które przyjęły globalną politykę dobrostanu kur niosek, znajdują się takie potężne korporacje jak Marriott International, Wyndham Hotel Group, Accor, Intercontinental Hotel Group, Danone, Nestlé, Kraft Heinz, Mondelez, Pepsico, Aldi (Aldi Süd i Aldi Nord), ISS World. Decyzje gigantów jednoznacznie pokazują, jak silny jest trend rezygnacji z tzw. jaj „trójek” na światowym rynku.

Co na to Polacy?

Świadomość społeczeństwa dotycząca problemów dobrostanowych typowych dla chowu klatkowego jest bardzo wysoka. Ponad 80% ankietowanych zdaje sobie sprawę, że warunki intensywnej hodowli klatkowej kur niosek nie zapewniają zwierzętom możliwości zaspokojenia nawet podstawowych potrzeb. Co więcej, Polacy chcą realnych zmian. 40 tysięcy osób deklaruje, że nie kupuje jaj klatkowych, a badania przeprowadzone przez IBRiS pokazują, że 60% społeczeństwa oczekuje od firm wycofania z oferty i łańcucha produkcji jaj pochodzących z chowu klatkowego.

Przeczytaj więcej na ten temat tutaj

Co na to producenci?

Pomimo, że na polskim rynku wciąż dominuje chów klatkowy kur niosek, widoczne są pierwsze zmiany. Od 2014 r. do stycznia 2019 r. zauważalny jest bardzo znaczny wzrost liczby kur niosek hodowanych w systemie ekologicznym (o 284%), wolnowybiegowym (96%) i ściółkowym (42%), a w ciągu kilku lat udział chowu klatkowego w podaży jaj konsumpcyjnych w Polsce obniżył się o 2 punkty procentowe.

Procentowy przyrost ilości kur niosek hodowanych w poszczególnych rodzajach chowu od stycznia 2014r do stycznia 2019r

Jaka przyszłość czeka hodowlę klatkową?

Już dziś w wielu krajach, m.in. w Austrii i Niemczech, hodowla klatkowa jest zakazywana prawnie, a podobne zmiany mogą również już niebawem dotyczyć wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. We wrześniu 2018 r. rozpoczęła się Europejska Inicjatywa Obywatelska „End the cage age”, której celem jest wprowadzenie całkowitego zakazu stosowania klatek w hodowli zwierząt gospodarskich na terenie Unii, w tym klatek dla kur niosek.

Obostrzenia prawne, drastyczny spadek importu jaj z Polski przez naszych  głównych importerów oraz decyzje firm odpowiedzialnych społecznie pokazują dobitnie, że ten okrutny proceder, jakim jest hodowla klatkowa kur niosek, już niebawem może przejść do historii.

Pełen raport można przeczytać tutaj:
https://jakonetoznosza.pl/raport-zmiany-w-branzy.pdf