Do końca 2019 roku aż 51 producentów żywności, w tym producenci dań gotowych, majonezów oraz piekarnie, podjęły decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów oraz dbając o dobrostan zwierząt. Firmy intensywnie pracują nad wdrożeniem zobowiązania w życie. Deklaracja przewiduje dokonanie zmian nie później niż do 2025 roku, lecz część producentów już dziś nie używa jaj klatkowych.
Globalny trend wycofywania trójek – czy „trójki” przejdą do historii?
Trend wycofywania jajek „trójek” widoczny jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Globalnie już ponad 1800 firm, w tym największe koncerny spożywcze, zadeklarowały rezygnację z używania lub sprzedaży jaj pochodzenia klatkowego. Producenci żywności poza świeżymi jajkami, wycofują również te przetworzone, jak masa jajowa czy proszek jajeczny oraz rezygnują z używania półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z chowu klatkowego.
Jakie postępy zrobiły firmy w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego?
Opublikowaliśmy drugą edycję raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez producentów żywności. Do badania zostało zaproszonych 44 producentów żywności, 21 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.
Wśród producentów, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z jaj z chowu klatkowego znajdują się między innymi firmy takie jak: Unilever, Wawel, Wytwórnia Spółdzielcza Pracy „SPOŁEM”, Wytwórnia Octu i Majonezu OCETIX, Mars-Waldi czy Piekarnia Familijna. Część z nich potwierdziła, że już dziś nie używa jajek pochodzących z chowu klatkowego. Firma Unilever, właściciel marek takich jak Hellmann’s, Knorr i Magnum, jaja klatkowe wycofała we wszystkich postaciach w całej Polsce.
Proces całkowitego wycofania jajek „trójek” z produkcji zakończył też koncern spożywczy Iglotex. Wśród producentów żywności, którzy wycofali już jaja z chowu klatkowego i ogłosili swój sukces przed przeprowadzeniem badania są: Danone, FROSTA, Mars, Barilla, Grupa Colian, Kühne, Elma oraz Cukiernia Sowa.
Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” podaje, że wprowadza sukcesywnie jaja z wolnego wybiegu – od czasu podjęcia zobowiązania wprowadziła dwie linie majonezów wyprodukowanych z użyciem jaj z bardziej etycznych form hodowli. JAWO, producent pierogów i mrożonek, informuje, że wycofał całkowicie jaja z chowu klatkowego z trzynastu produktów. Producent wyrobów piekarniczo-cukierniczych Dan Cake Polonia zredukował użycie jaj „trójek” o 10%. Piekarnia Oskroba zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 2%. Z kolei “U Jędrusia”, producent gotowych dań obiadowych, podaje, że 5% wykorzystywanych jajek pochodzi z chowu ściółkowego.
Wśród firm, które nie zredukowały jeszcze użycia jajek z chowu klatkowego są: Piekarnie Lubaszka, Wedel, Tarsmak, Spółdzielnia Pracy „Cukry Nyskie”. Food Garden, firma zaopatrująca gastronomię, odpowiedziała, że nie jest w stanie oszacować zmian, natomiast Lesaffre oraz Contimax nie udzieliły odpowiedzi na pytanie o postęp wdrażania założeń deklaracji.
Cały raport znaleźć możesz tutaj.
Firmy udowadniają, że zmiany na lepsze dla kur są możliwe!
Tego typu zmiany to spore wyzwanie zarówno dla dużych, jak i małych firm, jednak większość z nich działa dynamicznie i robi ogromne postępy. Firmie Czanieckie Makarony udało się zredukować użycie jaj klatkowych o 10%. Firma Fanex – producent sosów oraz przypraw, zadeklarowała redukcję jaj z chowu klatkowego na poziomie 30%. Piekarni Familijnej do końca 2019 roku udało się zredukować wykorzystanie jaj klatkowych w swoich produktach aż o 99%. Firma Wawel natomiast poinformowała, że już 10% używanego w produkcji składnika stanowi żółtko z jaj ściółkowych.
Rezygnacja z „trójek” to odpowiedź na oczekiwania konsumentów
Takie decyzje i działania firm, w dużej mierze podyktowane są oczekiwaniami konsumentów, którzy z coraz większą świadomością podchodzą do swoich wyborów żywieniowych. Według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% respondentów uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia.
O postawach Polaków względem chowu klatkowego przeczytacie tutaj.
Cieszymy się, że producenci żywności tak intensywnie wdrażają swoje zobowiązania w życie, tym samym potwierdzając, że troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze większa część firm, które wydały deklarację wycofania jaj „trójek” weźmie udział w badaniu ankietowym i pochwali się swoimi wynikami w zakresie wdrażania założeń deklaracji.