Primavika wspiera nasze działania, jesteśmy też partnerem kampanii “Smaczny przepis na zdrowie z Primaviką”. Firma działa na polskim rynku już od 15 lat i postanowiliśmy dowiedzieć się, jak wyglądały jej początki.
Asia Stiller: 15 lat temu, kiedy powstawała firma Primavika, wegetarianizm to było wciąż coś nowego, o weganizmie nie mówiło się prawie w ogóle. Skąd w takim razie wziął się pomysł na tego typu działalność?
Paweł Skrzypczak: Już w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych zainteresowałem się wegetarianizmem i postanowiłem przejść na tego typu odżywianie. Początki nie były łatwe, menu było dość ubogie, a wybór produktów w sklepach był bardzo skromny. Czasami dostawałem wegetariańskie produkty od znajomych z zagranicy, aż w końcu narodził się pomysł, żeby jednak spróbować otworzyć zakład w Polsce. Mimo że wtedy była to jeszcze nisza, to jednak byli ludzie, którzy potrzebowali takich produktów. Dodatkowo zawsze staraliśmy się promować zdrowe odżywianie poprzez organizację rożnych programów edukacyjnych połączonych z praktyczną szkołą zdrowego gotowania.
AS: Z jakimi problemami musieliście się zmierzyć na początku?
PS: Głównym problemem było zdobycie konsumentów, klientów, którzy kupowaliby nasze produkty. Wynikało to właśnie z niskiej świadomości, braku wiedzy o weganizmie i wegetarianizmie. Dlatego też postawiliśmy sobie za cel promocję zdrowego stylu życia i odżywiania, czuliśmy, że to trafi do większej liczby osób.
Produkujemy wyroby dla wegetarian i wegan, bez cholesterolu, konserwantów, sztucznych barwników i aromatów, a także bez glutaminianu sodu. Naszym celem zawsze było również stosowanie surowców z rodzimych i sprawdzonych źródeł, a także niemodyfikowanych genetycznie.Do dziś firma prowadzi edukację z zakresu zdrowego odżywiania.
AS: Jakie zauważył pan zmiany na rynku produktów bezmięsnych w ciągu ostatnich 10-15 lat?
PS: Słowo „diametralnie” w znakomity sposób określa zmiany jakie zaszły w tym czasie na rynku. W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych w Polsce jeszcze niewiele wiedziano na temat bezmięsnego sposobu odżywiania. Jednak działania mediów, organizacji i klubów zdrowia przyczyniły się do wzrostu świadomości Polaków w tym zakresie. Spowodowały, że coraz częściej przeciętny Polak zastanawia się nad tym, co kupuje i co znajduje się w składzie danego produktu – cieszy nas ten fakt!
AS: W jakim stopniu Primavika poszerzyła asortyment produktów bezmięsnych?
PS: Naszą działalność zaczynaliśmy od wprowadzenia około 17 produktów. Obecnie w ofercie znajduje się ponad 65 pozycji, a dla osób szczególnie dbających o swoje zdrowie wprowadziliśmy serię produktów Ekologicznych – Primaeco.
To właśnie wzrost liczby wegan i wegetarian oraz osób zwracających uwagę na odżywianie doprowadził do poszerzenia naszego asortymentu. Pracujemy też nad kolejnymi recepturami. Dodam jeszcze, że tylko jeden produkt jest wegetariański, cała reszta jest w 100% roślinna!
AS: Ciekawi mnie, jak te zmiany wpłynęły na działalność firmy w ciągu ostatnich lat.
PS: Mogę z dumą powiedzieć, że przez ostatnie 10 lat odnotowaliśmy 600% wzrost sprzedaży naszych produktów. Ludzie coraz chętniej stawiają na jakość, zwracają uwagę na skład produktów. Jesteśmy zadowoleni, że nasze produkty cieszą się popularnością i uznaniem nie tylko wśród wegan i wegetarian.
25.10.2014
A przy okazji zapraszamy do udziału w konkursie organizowanym przez Primavikę. Szczegóły na stronie: primavika.pl