W marcu br. Wytwórcza Spółdzielnia Pracy (WSP) „Społem” wycofała z produkcji Majonezu Kieleckiego lekkiego jajka z chowu klatkowego. Tym samym wprowadziła na rynek jeden z pierwszych polskich majonezów bez jajek „trójek”, który od teraz można znaleźć na sklepowych półkach.
Majonezy bez „trójek”
W maju ub. roku firma WSP Społem opublikowała deklarację wycofania z produkcji swoich wyrobów jajek i wszelkich komponentów jajecznych pochodzących z hodowli klatkowych. Od tego czasu firma konsekwentnie zmniejsza udział jaj tzw. „trójek” w produkcji, czego efektem jest zmiana składu jednego z oferowanych majonezów.
Majonez Kielecki lekki to pierwszy produkt firmy nie zawierający jaj z hodowli klatkowych. Jak zapewnia producent, to krok w kierunku wprowadzenia na dobre nowych rozwiązań produkcyjnych, mających na celu zapewnienie dobrostanu zwierząt hodowlanych.
Lekki majonez od WSP Społem to nie jedyny majonez bez jajek „trójek” obecny na polskim rynku. Na sklepowych półkach znaleźć można także majonez z jaj z wolnego wybiegu firmy Kurza Ferma, a także bardziej etyczne majonezy od międzynarodowych producentów – np. Madero i Hellmann’s, na etykiecie którego znajdziemy informację „z jajek z dobrego chowu”.
Przeczytaj też: Majonezy wolne od jaj z chowu klatkowego?
A zamiast jajek?
Coraz większą popularnością cieszą się także produkty niezawierające, ale imitujące jajka lub produkty jajeczne. Na przykład roślinna jajecznica JUST Egg bardzo przypadła do gustu mieszkańcom Stanów Zjednoczonych – w ciągu jednego roku sprzedała się w ilości odpowiadającej 2 milionom kurzych jaj.
Przeczytaj też: Mieć jajko i zjeść jajko, czyli jak wegański zamiennik jajek pobił rekord sprzedaży
Jeszcze nie w sklepach dużych sieci spożywczych, ale na polskim rynku pojawiają się także roślinne wersje majonezów – np. firmy Starck’s czy Schlagfix czy samych jajek – np. vEGGs firmy NEWFOOD.
Etyczny trend wśród firm
Majonezy bez jaj „trójek” oraz zamienniki jaj to produkty będące odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, by firmy w swoich działaniach brały pod uwagę troskę o środowisko i dobrostan zwierząt.
W najbliższych latach bardziej etycznych produktów tego typu z pewnością będzie przybywać. Niemal 120 firm w samej Polsce, w tym producentów żywności, zadeklarowało wycofanie jaj „trójek” najpóźniej do 2025 roku. Wiele z nich jest już w trakcie wprowadzania koniecznych zmian, tak jak WSP Społem, a niektórym, jak m.in. Frisco.pl, Colian i Sodexo udało się już całkowicie przestawić produkcję na jaja z alternatywnych hodowli.
Cieszymy się, że decyzje firm zaczynają już wchodzić w życie i mieć realny wpływ na poprawę dobrostanu zwierząt.