Aż 15 sieci hotelarskich i 37 restauracji, kawiarni i firm cateringowych zadeklarowało wycofywanie jaj z hodowli klatkowej nie później niż do 2025 roku. Opublikowane oświadczenia można znaleźć na stronach internetowych firm. Ten sukces to odpowiedź na oczekiwania konsumentów – wg badań Biostatu z lutego 2020 roku aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla w klatkach nie zapewnia kurom nioskom odpowiednich warunków do życia.
Raport o zmianach na rynku jajecznym
Druga edycja raportu o zmianach na rynku jajecznym została opublikowana pod koniec maja 2020 roku. W raporcie zaprezentowano m.in. zmiany dotyczące wycofywania jaj z hodowli klatkowej przez firmy. Firmy deklarują nie tylko rezygnację z jaj świeżych, ale też przetworzonych (masa jajowa, proszek jajeczny) oraz półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja z chowu klatkowego. Cały raport możesz przeczytać tutaj
Sieci hotelowe rezygnują z jaj z hodowli klatkowej
Jak wycofywanie jaj „trójek” wygląda w przypadku sieci hotelarskich? Do badania przywołanego w raporcie zaproszono 12 firm, z tego dwie – Scandic Polen i Grupa AccorHotels – udzieliły odpowiedzi na ankietę. Pierwsza firma zrezygnowała całkowicie z używania jaj z chowu klatkowego i jest w trakcie wycofywania produktów gotowych zawierających jaja „trójki”. Grupa AccorHotels, w tym Grupa Orbis, zawiadamia, że używane przez nią jajka w 80% pochodzą z chowu ściółkowego.Dodatkowo nie można zapomnieć, że przed tegorocznym badaniem 5 sieci hotelarskich ogłosiło, że nie używa jaj z chowu klatkowego: Hotele Spa Dr Irena Eris, B&B Hotels, Hotel Manor House SPA, IBB Hotel Długi Targ oraz Hotel Gdańsk Brovarnia.
W tych restauracjach, kawiarniach i firmach cateringowych nie znajdziesz jaj „trójek”
Wyraźny postęp w wycofywaniu jaj z hodowli klatkowej można zauważyć nie tylko w przypadku hoteli, ale także restauracji, kawiarni i firm cateringowych. Znalazło to odzwierciedlenie w cytowanym raporcie. Do badania zostało zaproszonych 29 firm, z czego 12 udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę i poinformowało, iż intensywnie pracuje nad wdrożeniem zobowiązania w życie.
irma Columbus Coffee zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 90%, a firma Citronex (Restauracje Picaro) informuje o całkowitym wyeliminowaniu jaj „trójek”. Restauracja Stolica używa już tylko jajek z chowu ściółkowego, Presto Pizzeria Trattoria podaje, że zredukowała użycie jajek z chowu klatkowego o połowę, a firma North Food o 10%. Telepizza informuje, że ich dostawcy półproduktów jajecznych wycofają całkowicie „trójki” do 2025 r., a Bobby Burger, że majonez wykorzystywany w restauracjach został zmieniony na produkt, który nie ma w składzie jaj od kur z chowu klatkowego.
Wśród firm, które już przed tegorocznym badaniem zadeklarowały, że nie używają jaj „trójek” są N31 Restaurant&Bar, Restauracja Polska Różana, Makarun Spaghetti and Salad, OptiDiet, EtnoCafe, Subway, New York Pizza Department, Dominium, Meet&Fit, 7 Street Bar&Grill oraz Sodexo.
Także giganci branży spożywczej nie są obojętni na trendy na rynku jajecznym i rezygnują z „trójek”. Spółka AmRest, zarządzająca takimi markami jak Burger King, KFC i Pizza Hut informuje o wycofaniu jaj z hodowli klatkowej, a oficjalną decyzję ma zamiar opublikować w połowie 2020 roku. Natomiast na stronie internetowej sieci McDonald’s można przeczytać, że jajka używane w restauracjach pochodzą z chowu ściółkowego.
Jaśniejsza przyszłość kur niosek
Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, w jaki sposób produkowane są jajka. Wyraźnie widać, że coraz więcej przedsiębiorstw podąża za trendami konsumenckimi i ma na uwadze fakt, że dobrostan zwierząt to kluczowy element polityki odpowiedzialnego biznesu. Mamy nadzieję, coraz więcej firm weźmie pod uwagę pochodzenie używanych składników żywności i w kolejnej edycji badania będziemy mogli świętować sukces jeszcze większej ilości sieci sklepów, hoteli czy restauracji!
Pełna lista firm, które zadeklarowały wycofanie jaj z hodowli klatkowej jest dostępna tutaj