Sprawdziliśmy producentów majonezu i oceniliśmy ich pod kątem wpływu na dobrostan kur niosek. Tak powstał ranking, który ma pomóc konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów. Które firmy stanęły na podium?
Zwycięża: Princes Foods BV
Zasłużone pierwsze miejsce otrzymał polski oddział Princes Foods, dystrybutor marki Wielkopolski. Firma posiada opublikowaną deklarację wycofania jaj „trójek” do 2025 roku, a w tym roku po raz pierwszy raportowała 100-procentowy udział jaj z chowu alternatywnego w produktach Wielkopolski. Ponadto na etykiecie Majonezu Wielkopolskiego można znaleźć informację o typie chowu i dzięki temu dokonać lepszego wyboru zakupowego. Gratulujemy wygranej!
Drugie miejsce dla Mars-Waldi
Już 40% jaj przetworzonych używanych w produkcji Mars-Waldi stanowią jaja z chowu bezklatkowego. To świetny wynik! Ponadto firma posiada jednoznaczną i publicznie dostępną politykę wycofania jaj klatkowych z użycia, a o swoich postępach publicznie informuje konsumentów. Taka transparentność zasługuje na docenienie.
Fanex ostatni na podium
Na gromkie brawa zasługuje również producent sosów i majonezów Fanex. Jaja z chowu alternatywnego stanowią już 30% wszystkich wykorzystywanych w firmie. Ponadto marka posiada na swojej witrynie internetowej jednoznaczną deklarację wycofania jaj klatkowych z produkcji. O postępach transparentnie informuje w raporcie „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa”.
Majonezy cage-free
Zwycięzcy rankingu to nie jedyne firmy, które mogą pochwalić się działaniami na rzecz poprawy dobrostanu kur niosek. Majonezy z jajek z chowu alternatywnego można znaleźć na polskich półkach już od dłuższego czasu. W 2018 roku decyzję o rezygnacji z „trójek” podjęła firma Elma, produkująca majonezy i sosy dla hurtowni oraz producentów żywności. Następnie w 2020 podobną zmianę przeszła marka Pudliszki i Heinz (Kraft Heinz) oraz Hellmann’s (Unilever), a w 2021 Winiary (Nestle). Na początku tego roku do grona producentów majonezów cage-free dołączyła firma Develey.
Więcej o tym, którzy producenci majonezu dbają o dobrostan kur niosek i w jaki sposób to robią, dowiesz się z naszego raportu „Ranking odpowiedzialnego biznesu. Producenci majonezu 2023”.
Dlaczego producenci majonezu rezygnują z „trójek”?
Świadomość społeczeństwa na temat dobrostanu kur niosek stale rośnie, a konsumenci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie produktów, które wkładają do swoich koszyków. Według badań Biostatu z ubiegłego roku aż 75,2% ankietowanych zapłaciłoby wyższą cenę za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki. Ponadto 78,6% zgadza się z tym, że na opakowaniach produktów spożywczych zawierających jaja powinna znajdować się informacja o systemie chowu kur.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, do końca 2022 r. już 150 firm w Polsce zobowiązało się zrezygnować z jaj klatkowych do 2025. Aż 35% z nich już wdrożyło tę obietnicę w życie i wycofało „trójki” z produkcji lub oferty. Wśród firm, które całkowicie wycofały już świeże jaja klatkowe ze swoich ofert, znajdziemy: Biedronkę, Netto, Żabkę, Kaufland, Makro oraz Frisco.pl.