CSR — (ang. corporate social responsibility) społeczna odpowiedzialność biznesu – to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Otwarte Klatki na największych Targach CSR w Polsce
12 kwietnia byliśmy obecni na warszawskich Targach CSR, gdzie przekonywaliśmy firmy, a także indywidualnych konsumentów, dlaczego warto zrezygnować z korzystania z jaj „trójek”. W trakcie ośmiu godzin imprezy, przy stoisku kampanii „Jak one to znoszą”, mieliśmy okazję porozmawiać z przedstawicielami branży spożywczej, hodowcami drobiu, firmami doradczymi, dziennikarzami, innymi organizacjami pozarządowymi, a także osobami zainteresowanymi podejmowaniem bardziej etycznych wyborów konsumenckich o tym, jak wyglądają warunki chowu klatkowego kur niosek i dlaczego warto zadbać o wyeliminowanie z łańcucha dostaw produktów, które okupione są cierpieniem zwierząt.
Nagroda za odwagę
Przy stoisku Otwartych Klatek uczestnicy mieli m.in. możliwość wzięcia udziału w akcji cake-per-view — w zamian za przeniesienie się na chwilę do wirtualnej rzeczywistości przemysłowej fermy niosek dzięki goglom VR, ochotnicy otrzymywali batony i czekoladki. Większość z nich przyznawała, że mimo wcześniejszej wiedzy teoretycznej na temat pochodzenia jaj „trójek”, zobaczenie tego „od środka”, na nowo wywołało oburzenie i żal.
Zrównoważony rozwój
Przedstawiciele największych firm mieli okazję porozmawiać z nami na temat tego, jak dobrostan zwierząt związany jest z odpowiedzialnością w łańcuchu dostaw i dlaczego warto postawić na rezygnację z jaj klatkowych. Prezentowaliśmy im wyniki badań Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych z lutego 2018 roku, według których 100% respondentów w wieku 18-29 lat jest gotowych zapłacić więcej za produkt pochodzący z fermy, która zapewni zwierzętom lepsze warunki. Są to osoby, które już wkrótce będą dysponowały największą siłą nabywczą, dlatego tak ważne dla przedsiębiorców jest spełnienie ich oczekiwań. Jednak nie tylko młode osoby chcą zmienić los kur na lepsze — już ponad 30 tysięcy osób podpisało internetową deklarację niekupowania jaj „trójek”, a podczas Targów spotkaliśmy kolejnych, którzy wyrazili chęć wsparcia kampanii w ten sposób.
Chcesz wspomóc nasze działania w walce o lepszy los kur niosek?
Wejdź na stronę www.jakonetoznosza.pl i podpisz petycję.
Widoczne zmiany
Pokazywaliśmy też, jak mocny jest obecnie na polskim rynku trend uwzględniania kur i innych zwierząt w strategiach odpowiedzialności przedsiębiorstw, poprzez odwołanie się do decyzji największych spółek na rynku spożywczym i HoReCa, takich jak Danone, Nestlé, Ferrero, McDonald’s, Subway, Burger King, LIDL, Carrefour, TESCO i wielu innych. Informowaliśmy również o planach na rozwój kampanii Frankenkurczak, obejmujących działania z zakresu corporate outreach — udało nam się nawiązać pierwszy kontakt i uzyskać deklarację chęci współpracy od przedstawicieli jednego z największych producentów drobiu w Polsce.
Pozytywne reakcje
W trakcie targów otrzymaliśmy też wiele wyrazów uznania dla ogólnej działalności Otwartych Klatek. Większość osób dobrze znała nasze kampanie i osiągnięcia i chwaliła efektywność działań połączoną z wizerunkiem rzetelnego partnera dla biznesu, z którym warto jest budować dialog. Niektórzy podkreślali nawet, że dzięki Stowarzyszeniu w niektórych polskich firmach udało się skłonić osoby decyzyjne do rzetelnego przeanalizowania swojego wpływu społecznego w zakresie dobrostanu zwierząt i warunków na fermach będących ich dostawcami.
Co dalej?
Trend czynienia z dobrostanu zwierząt ważnego elementu CSR jest coraz silniejszy i jesteśmy pewni, że każdego roku coraz więcej firm będzie chwalić się dołączeniem go do swojej strategii rozwoju. Jako konsumenci powinniśmy jednak stale im przypominać, że nie zgadzamy się na barbarzyńskie traktowanie zwierząt.
Dziękujemy firmom Baton Warszawski i iChoc, które nie tylko wsparły nasze działania podarunkami na Targi, ale udowadniają na codzień, że doskonały smak i dbanie o zwierzęta niezawodnie idą w parze.