20 maja 2021

Carrefour Polska dba o lepsze traktowanie kurczaków

Carrefour Polska jako pierwsza polska czołowa sieć handlowa podpisał porozumienie w sprawie poprawy dobrostanu kurczaków hodowanych na mięso, zakładające m.in. wycofanie ras szybko rosnących i zmniejszenie zagęszczenia ptaków na fermie. Zobowiązanie sieci obejmuje ofertę marki własnej – mięso świeże, mrożone i produkty gotowe zawierające min. 50% mięsa drobiowego.

Carrefour Polska podpisał międzynarodowe porozumienie ECC (ang. European Chicken Commitment), określające podstawowe wymogi dobrostanowe dla hodowli kurczaków brojlerów. Oznacza to, że najpóźniej do końca 2026 r. mięso z kurczaka marki własnej Carrefoura będzie pochodzić od hodowców spełniających określone wymagania, które znacząco wpływają na poprawę życia kurczaków i rozwiązujące najbardziej palące problemy występujące obecnie w hodowli tych zwierząt, tj. rezygnacja z ras szybko rosnących, zmniejszenie zagęszczenia na fermach czy poprawa warunków środowiskowych (np. dostęp do naturalnego światła i grzęd).

Decyzję Carrefour Polska docenia Stowarzyszenie Otwarte Klatki, które od kilku lat prowadzi kampanię “Frankenkurczak”, pokazując realia przemysłowej hodowli kurczaków.

Decyzja Carrefour Polska to wspaniały pierwszy krok w kierunku poprawy dobrostanu kurcząt hodowanych na mięso i wyznaczenie kierunku dla całej branży – mówi lek. wet. Zuzanna Genderka, Specjalistka ds. Dobrostanu Zwierząt w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – W przypadku ras szybko rosnących kurczaki żyją zaledwie 6 tygodni i w tym czasie osiągają wagę 2–2,5 kg. Tak nienaturalnie szybkie tycie powoduje, że często nie mogą one utrzymać ciężaru własnego ciała, a ich narządy wewnętrzne, na przykład serce, nie są w stanie odpowiednio funkcjonować – dodaje Genderka.

Zagadnienia dotyczące poprawy dobrostanu zwierząt oraz poszanowania środowiska naturalnego zajmują priorytetowe miejsce w długofalowej strategii rozwoju produktów marki własnej Carrefour. Już dwie dekady temu, kiedy nasza sieć wprowadzała pierwsze marki własne, głównie Jakość z Natury, podjęliśmy szereg działań w obszarze dobrostanu zwierząt. Dołączenie do European Chicken Commitment to kolejny krok w kierunku podniesienia jakości oferowanych przez nas marki własnej Carrefour oraz działań dla dobra naszej planety – mówi Marek Lipka, Członek Zarządu Carrefour Polska.

Oficjalne oświadczenie Carrefour Polska dostępne jest na stronie firmy.

Globalnie już ponad 400 firm zobowiązało się do wdrożenia wyższych standardów dobrostanowych określonych w ECC najpóźniej do 2026 roku, w tym 17 firm działających w Polsce. 

Otwarte Klatki prowadzą petycję do Ministra Rolnictwa o poprawę warunków kurczaków hodowanych na mięso. Można ją podpisać tutaj.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki jest powstałą w 2012 roku ogólnopolską organizacją zrzeszającą osoby, które chcą zmienić los zwierząt hodowlanych. Od 2018 roku jesteśmy częścią Anima International – działamy w Polsce, Wielkiej Brytanii, Rosji, Estonii, Danii oraz na Litwie, Ukrainie i Białorusi. Naszym celem jest zapobieganie cierpieniu zwierząt poprzez wprowadzanie systemowych zmian społecznych, dokumentowanie warunków chowu przemysłowego oraz edukację promującą pozytywne postawy wobec zwierząt.

Pełny dokument ECC: https://welfarecommitments.com/letters/europe/pl/ 

Pełna lista firm, które podpisały ECC: https://politykadobrostanu.pl/brojlery/index.html 

Partner Monitorujący Media Stowarzyszenia

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120