25 października 2022

Kolejny skandal dotyczący drobiu: nowe śledztwo ujawnia niehigieniczne warunki i przemoc na fermach dostawcy Lidla

W ostatnim czasie głośno było o chorobie białych włókien w mięsie drobiowym, a także dodawaniu olejów technicznych do pożywienia kurczaków. Tym razem światło dzienne ujrzało śledztwo na fermie drobiu, którego autorzy udokumentowali m.in. zachowania kanibalistyczne, przemoc wobec zwierząt, nieusuwanie z fermy zwłok, a także oddawanie przez pracownika moczu w pobliżu kurczaków. Publikacja śledztwa jest jednocześnie początkiem kampanii, której celem będzie nakłonienie sieci Lidl do poprawy warunków na fermach swoich dostawców.

Opublikowane dziś wideo ujawniło niehigieniczne warunki, w jakich żyją zwierzęta. Kurczaki żyją w stłoczeniu i chodzą po brudnej, pełnej odchodów ściółce. Zarejestrowano obrazy pracownika oddającego mocz na terenie fermy, przebywanie ptaków w otoczeniu zwłok innych kurcząt oraz zachowania kanibalistyczne – wszystko to stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywności. Widoczne są ptaki z infekcjami i deformacjami ciała, które uniemożliwiają im poruszanie się i dostęp do pokarmu oraz wody, materiał pokazuje także wiele rażących naruszeń i zaniedbań, w tym  akty przemocy w stosunku do zwierząt  – pracownicy biją i kopią kurczaki, uderzają ptakami o ścianki wiader, skręcają im karki.

Materiał filmowy został nagrany w ciągu ostatnich kilku miesięcy na terenie jednej z ferm kurczaków, w których mięso zaopatruje się niemiecki Lidl. Podobne obrazy zarejestrowane zostały jednak także na polskich fermach drobiu – na nagraniach ze śledztwa Stowarzyszenia Otwarte Klatki, realizowanego ukrytą kamerą przez osobę zatrudnioną na fermie, widać moment “szkolenia”: pracownik szkolący podnosi jedno z kurcząt, pokazuje, jak trzyma je za nogi, a następnie uderza nim o krawędź stołu, instruując: „Tak masz robić”. W innym fragmencie nagrania widać jak prowadzący śledztwo pracownik kładzie jedno z kurcząt bliżej paszy. Inny pracownik zauważa to i tłumaczy, że takie brojlery muszą zostać zabite, bo „wolniej rośnie, a paszę będzie jadł”.

Problemy udokumentowane na śledztwach są typowe dla hodowli szybko rosnących brojlerów, gdzie rasy dobierane są w celu otrzymania ekstremalnego wzrostu masy mięśniowej – mówi Monika Kowalska, koordynatorka kampanii “Frankenkurczak” w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Takie rasy kurcząt są predysponowane do chorób wrodzonych, m.in. choroby białych włókien, której dotyczy opublikowany przez nas ostatnio raport. Polscy konsumenci oczekują od sklepów poprawy warunków na fermach, z których pozyskują one mięso drobiowe – mamy nadzieję, że najnowsze śledztwo zmobilizuje sieć Lidl do zmian, których oczekują jej klienci – dodaje.

Według badania z września 2022 r. 91,9% Polek i Polaków uważa, że firmy powinny podpisywać European Chicken Commitment – międzynarodowe porozumienie dotyczące dobrostanu kurczaków hodowanych na mięso, które uwzględnia m.in. rezygnację z ras szybko rosnących. Z kolei 74,1% uznałoby widoczne na mięsie ślady choroby białych włókien za czynnik zniechęcający do zakupu. Aby rozwiązać najpoważniejsze problemy w hodowli brojlerów, organizacje prozwierzęce w całej Europie, w tym Fundacja Alberta Schweitzera oraz Stowarzyszenie Otwarte klatki w Polsce, wzywają sieć Lidl do podpisania porozumienia European Chicken Commitment, rozpoczynając kampanię „Lidl chicken scandal”.

Dopóki w hodowlach takich jak ta dostarczająca mięso dla Lidla stosowane będą szybko rosnące rasy brojlerów, kolejne śledztwa ujawniały będą podobne problemy. Konsumenci mogą też gołym okiem zobaczyć ślady, jakie tak intensywna hodowla pozostawia na mięsie – wystarczy spojrzeć na poziom występowania na nim białych włókien. W przypadku sklepów Lidla w Polsce aż 99,2% zbadanych filetów z piersi kurczaka marek własnych wykazało obecność tej choroby. Uważamy, że polscy konsumenci zasługują na więcej, dlatego wspólnie z organizacjami z całego świata rozpoczynamy kampanię, w ramach której mamy nadzieję przekonać sieć Lidl dla zmian korzystnych zarówno dla zwierząt, jak i jej klientów – podsumowuje Kowalska.

Petycję dotyczącą zobowiązania się przez sieć Lidl do poprawy warunków hodowli kurczaków można podpisać na stronie https://otwarteklatki.pl/petycje/lidl-supermarket.

Zdjęcia kurczaków brojlerów:

https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157713347784156

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120