15 grudnia 2022

Aktywiści protestowali podczas otwarcia Lidla na Piołunowej

Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera protestowali dziś w czasie otwarcia sklepu Lidl na Piołunowej. Domagają się od sieci zwiększenia wymagań, jakie stawia swoim dostawcom mięsa drobiowego.

Aktywiści informowali klientów, jak wyglądają hodowle, z których pochodzą sprzedawane w Lidlu kurczaki, zachęcali do podpisania kierowanej do sieci petycji oraz wręczali balony z pytaniem do Lidla, kiedy poprawi warunki hodowli kurczaków Pojawił się też symboliczny “Frankenkurczak”, reprezentujący kurczaki cierpiące na fermach dostarczających mięso do Lidla. Protest jest częścią międzynarodowej kampanii “Lidl chicken scandal”, prowadzonej przez koalicję Open Wing Alliance.

Według aktywistów jakość mięsa sprzedawanego polskim konsumentom pozostawia wiele do życzenia – w przypadku sklepów Lidla w Polsce aż 99,2% zbadanych w tym roku filetów z piersi kurczaka marek własnych wykazało obecność choroby białych włókien – są to widoczne gołym okiem białe pręgi na mięsie w miejscach, gdzie tkanka mięśniowa została zastąpiona przez tkankę tłuszczową. Obecność tej choroby znacząco wpływa na wartość odżywczą mięsa – badania wykazały, że wraz z występowaniem choroby białych włókien zwiększa się zawartość tłuszczu i zmniejsza zawartość białka. To istotna informacja, biorąc pod uwagę, że dla 85% Polaków wartości odżywcze kupowanego mięsa z kurczaka mają znaczenie (Biostat, 2022).

Choroba białych włókien nie jest tylko problemem dla konsumentów, którym sprzedawane jest gorszej jakości mięso – jej występowanie jest też bezpośrednio związane z cierpieniem, jakim przepełnione jest życie hodowanych w ten sposób kurczaków – mówi Monika Kowalska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki, organizatorka protestu – Przede wszystkim chodzi tu o selekcję genetyczną kurcząt pod kątem jak najszybszego wzrostu. Pomimo że takie kurczaki żyją tylko 42 dni, osiągają tak dużą masę, że często kiedy upadną, nie są nawet w stanie samodzielnie się podnieść i spędzają resztę życia w brudnej od odchodów ściółce – dodaje.

Aktywiści domagają się od Lidla poprawy warunków na fermach jej dostawców i podpisania porozumienia European Chicken Commitment, które zakłada  m.in. rezygnację z tzw. ras szybko rosnących i zmniejszenie zagęszczenia na fermach. Według badania z września 2022 r. 91,9% Polek i Polaków uważa, że firmy powinny podpisywać European Chicken Commitment, z kolei 74,1% uznałoby widoczne na mięsie ślady choroby białych włókien za czynnik zniechęcający do zakupu.

Polscy konsumenci oczekują od Lidla poprawy warunków na fermach, z których sieć pozyskuje mięso drobiowe – mamy nadzieję, że organizowane przez nas protesty i kampania, którą prowadzimy, zmobilizują sieć do zmian. Oczekują ich jej klienci, więc naszym zdaniem to najwyższy czas, aby deklaracje o trosce Lidla o dobrostan zwierząt znalazły potwierdzenie w ich politykach dotyczących kurczaków hodowanych na mięso – podsumowuje Kowalska.

Aktywiści zachęcają zainteresowane tematem osoby do podpisania petycji kierowanej do sieci Lidl na stronie https://otwarteklatki.pl/petycje/lidl-supermarket.

balon z napisem "Lidl, kiedy poprawisz warunki hodowli kurczaków?"

###

Zdjęcia z protestu:

https://drive.google.com/drive/folders/1eJlTMXIlTRT5dEteGLOxR3As5KdXtoYv?usp=sharing

Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.

Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki

ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań

KRS: 0000444120