Dobrostan kur jest coraz ważniejszy dla konsumentów na całym świecie, a firmy już teraz stopniowo rezygnują ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. W ramach kampanii „Jak one to znoszą” Otwarte Klatki przygotowały ranking sieci sklepów, które do końca 2019 roku wydały deklarację o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku.
Poprawa dobrostanu zwierząt hodowlanych, w tym kur niosek, stała się w ostatnich latach ważną częścią odpowiedzialnego biznesu. Rezygnacja ze sprzedaży jaj „trójek”, pochodzących z chowu klatkowego, jest kluczowa do poprawy życia kur niosek. Rezygnując, sklepy prowadzą sprzedaż jaj z alternatywnych metod hodowli: z chowu ściółkowego, ekologicznego lub z wolnego wybiegu.
Ranking sieci sklepów
W rankingu sieci supermarketów, które do 2019 roku zobowiązały się wycofać ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku, wzięło udział 12 sklepów: Aldi, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Tworząc ranking pod uwagę brana była transparentność i zakres opublikowanego zobowiązania, postęp poczyniony od wydania zobowiązania oraz zachęcanie do kupowania jaj pochodzących z innych form hodowli. Na pierwszym miejscu znalazła się sieć sklepów Aldi, następnie sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce), a dalej Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce).
Dodatkowosupermarket online FRISCO.PL jako pierwsza duża sieć wycofał jaja „trójki” ze sprzedaży już w styczniu 2019 roku!
Postępy na drodze do wycofania „trójek”
Wszystkie sklepy znajdujące się na podium wykazały się postępem w stosunku do poprzedniego roku. Niektóre sieci: Aldi, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Część sklepów znacząco obniżyła sprzedaż jaj z chowu klatkowego, w tym Sklepy Gama, które zmniejszyły ilość jaj „trójek” w ofercie aż o 50%. Lidl zmniejszył ilość sprzedawanych świeżych jaj z chowu klatkowego o ⅓, a ponad 30% jaj sprzedawanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, pochodzi z alternatywnego chowu.
W rankingu duże znaczenie miało też to, czy sklepy promują sprzedaż jaj „trójek” czy jaj z alternatywnego chowu. Z 12 ocenianych sklepów 10 promuje zakup jaj z hodowli alternatywnych, a aż 7 – Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, ALDI i Market Jan – przestało lub planuje przestać reklamować jaja klatkowe.
Odpowiedzialne społecznie firmy mają ogromny wpływ na poprawę dobrostanu kur niosek. Coraz więcej Polek i Polaków uważa, że hodowla klatkowa kur jest nieodpowiednia i zwraca uwagę na pochodzenie kupowanych przez siebie jajek. Konsumenci oczekują coraz większej ilości firm odpowiedzialnych za dobrostan zwierząt. Gratulujemy tym, które już zaczęły poprawiać los zwierząt!