Oto krótki przegląd produktów i posiłków, których najprawdopodobniej spróbujemy w 2018 roku.
Podejście do jedzenia, sposobu patrzenia na cały kulinarny świat, a nawet szerokie pojęcie “kultury jedzenia” zmienia się na naszych oczach.
Osoby stawiające do tej pory na smaki bardziej znane i lubiane decydują się na wprowadzenie do swojej kuchni przypraw i dań wywodzących się z miejsc oddalonych o tysiące kilometrów.

W dzisiejszych czasach trendy dyktują już nie tylko kucharze z renomowanych światowych restauracji czy kolorowe czasopisma, ale ogromne rzesze zwykłych ludzi, którzy dzielą się zdjęciami swoich posiłków w sieci.

Wegańskie opcje coraz popularniejsze

W roku 2017 sprzedaż serów wegańskich w Sainsbury przekroczyła prognozy o blisko 300%, a Uber Eats odnotował 400-procentowy wzrost wegańskich wyszukiwań na swoich stronach. Teraz, gdy większość z nas jest za pan brat z podstawami diety roślinnej, takimi jak mleko sojowe, ryżowe czy orzechowe, coraz częściej próbujemy nowych potraw i innowacji kuchni wegańskiej.

Zamienniki mięsa, takie jak owoc jackfruita, boczek kokosowy, tempeh (z ziaren soi) i seitan (z glutenu) z pewnością zyskają na popularności w nadchodzącym roku. W oczekiwaniu na krwiste burgery marki Impossible Food Brytyjczycy już wkrótce będą mogli przetestować roślinne mięso oparte na soi od Marks&Spencer czy też wyskoczyć do Sainsbury skosztować nowej linii wegańskich pizz, a nawet słodyczy.
Jeśli chodzi o stołowanie się na mieście, na hit północnego Londynu wyrasta restauracja Ceremony serwująca znakomite dania wegetariańskie i wegańskie. Trudno nie wspomnieć tutaj o cudownym jedzeniu od Hackney’s Temple of Seitan, ByChloe i Pure Filth – to wszystko także w Londynie w 2018 roku!

Funkcjonalne grzyby

O leczniczych właściwościach grzybów wiemy już od wieków. Co więcej, całkiem niedawno amerykańskie badania naukowe dowiodły, że jedzenie pięciu grzybów dziennie może nas uchronić przed chorobami serca, nowotworami, a nawet demencją.
Kilka gatunków dziko rosnących szkockich grzybów jest popularnym dodatkiem do kawy podawanej w Los Angeles, a w postaci odwodnionej i wstępnie już zmieszanej z kawą są również dostępne w sklepach Whole Foods, a także jako latte w East London Juice Company.

Przeczytaj także: Co dziesiąta młoda osoba w Polsce na diecie wegetariańskiej 

 Bardzo praktyczną i znaną cechą grzybów jest także to, że są one odpowiedzialne za smak umami, co wykorzystuje się podczas przygotowywania potraw bezmięsnych w wielu miejscach na świecie.

Potęga proszków

Kurkuma, kakao, maca (peruwiański korzeń), matcha, algi, moringa i wiele innych znanych i lubianych sproszkowanych dobroci natury w nadchodzących miesiącach przeżyje swoją “drugą młodość”!

Już teraz używane są w wielu restauracjach i kawiarniach, aby wydobyć głębszy smak i zwiększyć wartości odżywcze serwowanych potraw, np. ByChloe, Essence Cuisine, East London Juice Co.

Produkty fermentowane: kimchi, kefir, kombucha

Za wzrostem popularności sfermentowanych produktów spożywczych stoi przede wszystkim coraz większa świadomość konsumencka i docenienie wpływu dobrego stanu naszych jelit na wydolność i zdrowie całego organizmu. W ciągu ostatniego roku sprzedaż kefirów na bazie wody wzrosła w sklepach sieci Whole Foods aż o 34%!
Kimchi, czyli tradycyjne danie kuchni koreańskiej z kiszonej kapusty pekińskiej lub innych fermentowanych warzyw, zyskuje na popularności i staje się coraz łatwiej dostępne w różnorodnych restauracjach (Caravan City) i sklepach (Vadasz Deli, Urban Fermentery). Wielką zaletą tego dania jest łatwość jego przygotowania w warunkach domowych.
Na rok 2018 prognozuje się także zwiększone zainteresowanie kombuchą, czyli uwielbianym przez Azjatów, Amerykanów i Rosjan napojem sporządzonym na bazie słodzonej herbaty poddanej fermentacji. Otwiera się wiele lokali, gdzie osoby zainteresowane ciekawym smakiem delikatnego alkoholu mogą skosztować tego trunku.

Nowe przekąski

Według badań rynkowych firmy Nielsen wartość sektora produktów “wolnych od” (“free-from”) w 2018 r. ma wynieść aż miliard funtów! Związane jest to bezsprzecznie z rosnącą popularnością diet eliminacyjnych, które obecnie wiele osób stosuje już nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także lifestyle’owych.
Jest to potężna grupa odbiorców i zarówno małe osiedlowe sklepiki, jak i wielkie sieci supermarketów zaczynają zdawać sobie z tego sprawę. Trend ten można już zaobserwować na sklepowych półkach z przekąskami, gdzie coraz więcej miejsca zajmują opcje niskokaloryczne, wegańskie i bezglutenowe (m.in. Hippeas, Eat Real, Burts Chips: Quinoa Crinkles, Lentil Waves).

Najnowsze doniesienia Forbes

Nie bez powodu nawet opiniotwórczy magazyn Forbes punktuje, nie pozostawiając żadnych wątpliwości, dlaczego rok 2018 będzie należał do roślinożerców. Z artykułu w tym tytule możemy dowiedzieć się m.in. o tym, że sprzedaż żywności pochodzenia roślinnego w USA wzrosła w ciągu ostatniego roku o 8,1%, osiągając ponad 3,1 mld dolarów (badania Nielsen na zlecenie Plant Based Foods Association i Good Food Institute).

Przeczytaj także: Bezmięsny burger-realna konkurencja dla branży mięsnej

Poza tym prognozy mówią, że roślinne alternatywy tradycyjnego nabiału i mleka krowiego w ciągu trzech lat będą stanowić aż 40% sektora mleczarskiego, w porównaniu do 25% w roku 2016 (Packaged Facts). Sprzedaż serów wegańskich wzrasta systematycznie i to w ogromnym tempie. Wartość globalnego rynku tego produktu szacuje się na prawie 4 miliardy dolarów do roku 2024, przy rocznym tempie wzrostu wynoszącym około 7,6% (Bharat Book).
Co ciekawe, podczas gdy sprzedaż napojów roślinnych wzrosła o 3,1%, równocześnie o 5% spadła sprzedaż mleka krowiego i prognozuje się jej dalszą redukcję o kolejne 11% do roku 2020 (Mintel). Tymczasem Elmhurst, jedna z najdłużej działających mleczarni na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, w 2017 r. zdecydowała ostatecznie, że po 92 latach działalności przechodzi na produkcję wyłącznie roślinnych produktów mlecznych.
Prognozy mówią, że globalny rynek substytutów mięsa ma osiągnąć wartość 5,2 miliarda dolarów do roku 2020, przy rocznym tempie wzrostu wynoszącym 8,4% (Allied Market Research), a profesja rzeźnika wegańskiego (Vegan butcher) została uznana za jeden z topowych nowych zawodów roku 2017!
Firma Hampton Creek z każdym nowym wypuszczonym produktem coraz bardziej zagraża tradycyjnej branży jajczarskiej – niedawno na rynku pojawiła się ich roślinna jajecznica Just Scramble przygotowana na bazie fasoli mung.
Nawet restauracje światowego giganta McDonald’s wprowadzają opcje wegańskie, próbując nie dać się prześcignąć sieciówkom typowo roślinnym, jak Veggie Grill, Plant Power Fast Food czy ByChloe

Wpis inspirowany artykułami Forbes i The Guardian.

Photo by Brooke Lark on Unsplash/ Photo by Benjamin Wong on Unsplash
Photo by Monika Grabkowska on Unsplash
Źródła:
https://www.theguardian.com/global/2017/dec/24/what-will-we-be-eating-next-year
https://www.forbes.com/sites/katrinafox/2017/12/27/heres-why-you-should-turn-your-business-vegan-in-2018/3/#39ead9d65e0