Polski supermarket online Frisco.pl ogłosił decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego. To już trzynasta sieć w Polsce, która wprowadza politykę dobrostanu kur niosek. Proces zmian ma zakończyć się najpóźniej do 2025 roku.
Zobowiązanie Frisco.pl
Frisco.pl powstało 10 lat temu w Warszawie i obecnie jest największym internetowym supermarketem w Polsce. Zgodnie z rosnącym trendem dbania o dobrostan zwierząt hodowalnych oraz oczekiwaniami coraz szerszej rzeszy konsumentów, Frisco.pl postanowiło wycofać ze sprzedaży jajka „trójki”.
Tomasz Dębowski, Dyrektor Marketingu Frisco.pl: – Wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, dlatego podjęliśmy decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. Nasza oferta już teraz jest bogata w jaja od kur z wolnego wybiegu czy ekologiczne jaja BIO, które cieszą się wśród klientów Frisco.pl największą popularnością. Naturalnie więc wpisujemy się w trend wspierania i promowania zrównoważonych praktyk produkcji, który jest ważny także dla naszych klientów.
Chów klatkowy
Decyzje kolejnych sieci handlowych, restauracji, hoteli i producentów żywności o rezygnacji sprzedaży jajek klatkowych lub korzystania z nich w procesie produkcji mają olbrzymie znaczenie dla zwierząt. Dzięki takim deklaracjom firm, hodowcy kur będą musieli przystosować chów do nowych wymagań, a więc wypuścić ptaki z klatek. Znacznie ograniczy to cierpienie zwierząt. W klatkach są one ściśnięte na tak małej powierzchni, że mają problem z obróceniem się i rozprostowaniem skrzydeł. Ich nogi są zdeformowane i okaleczone od ciągłego stania na metalowej kracie. Kury w klatkach są pozbawione możliwości zaspokajania swoich naturalnych, podstawowych potrzeb.
Ze względu na wyjątkowe okrucieństwo wobec zwierząt, chów klatkowy jest już zakazany w Szwajcarii, a podobne przepisy zostaną wprowadzone w najbliższych latach również w Austrii i Niemczech. W Polsce hodowla klatkowa nadal odpowiada za prawie 90% produkcji jajek, jednak dzięki zobowiązaniom odpowiedzialnych i nieobojętnych firm ta liczba znacząco spadnie do 2025 roku.
Firmy, które zostają w tyle
Rezygnacja ze sprzedaży jajek klatkowych staje się standardem i jednym z wyznaczników odpowiedzialności biznesu w nowym obszarze – dobrostanu zwierząt. Tak jak normą są już rozwiązania socjalne (np. wsparcie rodzin pracowników) czy ekologiczne (np. połowy ryb ze zrównoważonych łowisk), taki sam status zyskują problemy zwierząt hodowlanych.
Niestety niektóre firmy odmawiają z rezygnacji z jaj „trójek”. Frisco.pl należy do Grupy Eurocash. Innymi zrzeszonymi w niej markami są m.in. Groszek, Delikatesy Centrum, abc czy Lewiatan. Mimo nacisku konsumentów, sklepy Groszek i Delikatesy Centrum nie chcą podążyć za przykładem Frisco.pl i ulżyć w cierpieniu kurom nioskom. Mamy nadzieję, że decyzja Frisco.pl zmieni ich zdanie.
Ty też możesz pomóc
Dla firm najważniejszą siłą są wymagania klientów. Jeśli chcesz, aby chów klatkowy odszedł do historii, mów o tym głośno! Pisz maile lub wiadomości na Facebooku do firm, które jeszcze nie podjęły słusznej decyzji. Komentuj ich posty na Instagramie, Facebooku, Twitterze i YouTube. Pomóż nam prowadzić kampanię dzięki wpłaceniu darowizny lub dołączeniu do Otwartych Klatek. Razem możemy więcej!
Komunikat Frisco.pl: https://www.frisco.pl/stn,informacje-prasowe/art,2017-09-01