Mamy świetne wiadomości! Sieć ALDI oficjalnie zapowiedziała, że do końca tego roku całkowicie wycofa ze swojej oferty jaja od kur trzymanych w klatkach.

Kury, które znoszą jaja oznaczone numerem „3”, spędzają całe swoje życie w klatkach. Nie mogą tam realizować bardzo ważnych dla siebie zachowań, ani nawet swobodnie się poruszać. Ich życie wypełnione jest cierpieniem. Według badań 8 na 10 osób w Polsce uważa, że chów klatkowy to nieodpowiednie warunki do życia dla kur (Biostat, 2024).

ALDI dotrzymuje słowa

Sieć ALDI w 2016 roku zadeklarowała, że zrezygnuje z jaj klatkowych. Teraz zbliża się do końca tego procesu i potwierdza, że zakończy go w terminie. Od początku 2026 roku w sklepach sieci znajdziemy już tylko jaja z alternatywnych rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe i ekologiczne.

Dotyczy to nie tylko jaj świeżych, obecnych na półkach, ale także tych znajdujących się w składzie produktów marek własnych ALDI, takich jak jak makarony, sosy czy ciastka.

ALDI to jedna z największych sieci handlu detalicznego w Polsce, która obecnie posiada ponad 380 sklepów. 

Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane – podkreśla Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.

Produkcja jaj klatkowych wyraźnie spada

W ciągu ostatniej dekady udział chowu klatkowego w Polsce spadł z 87% do 66%. To ogromny postęp i poprawa losu milionów kur! Zmiany, które zachodzą, to przede wszystkim rezultat podnoszenia standardów przez firmy sprzedające i wykorzystujące jaja. Należą do nich sieci handlowe, producenci żywności, a także sieci restauracji, piekarni czy hoteli.

Działanie ALDI to bardzo ważny element całej transformacji w kierunku zakończenia klatkowego chowu kur niosek w Polsce.

Twój głos ma moc!

Już ponad 123 tysięcy Polaków podpisało deklarację o rezygnacji z kupowania jaj klatkowych. Każdy podpis to sygnał, że społeczeństwo domaga się lepszego traktowania zwierząt.

Badania pokazują, że 7 na 10 osób w Polsce przy zakupie jaj zwraca uwagę na warunki, w jakich żyły kury. Jeśli jesteś jedną z tych osób, upewnij się, że podpisałeś_aś deklarację!